این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۱-۲۱
عنوان فارسی
اهداف پیشرفت دانشآموزان ناشنوا: تحلیل مبتنی بر شخص
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش، نیمرخ انگیزشی دانشآموزان ناشنوا و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف را از نظر تواناییهای فراشناختی مورد مطالعه قرار داد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان ناشنوای شهر تبریز بودند. 78 نفر از دانشآموزان (30 دانشآموز دختر و 48 دانشآموز پسر) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. پرسشنامههای هدفگرایی تحصیلی و ادراک دانشآموزان از توانایی فراشناختی خود به منظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای گروهبندی دانشآموزان، روشهای آماری تحلیل خوشهای سلسلهمراتبی و تحلیل تابع تشخیص به کار رفت. نتایج پژوهش سـه گروه از دانشآموزان: ( الف) خوشه دانشآموزان هـدفگرایی پیشرفت پایین (ب) خوشه دانـشآموزان چیرگی- هدف و گرایش- عملکرد متوسط (ج) خوشه اهداف چندگانه را شناسایی کرد. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که دانشآموزان ناشنوای خوشه «اهداف چندگانه» از لحاظ توانایی فـراشناختی با دو گروه دانشآموزان «هدف پیشرفت پایین» و گروه «چیرگی - هدف و گرایش- عملکرد متوسط» تفاوت معنیداری دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Achievement Goals of Deaf Students: Person Oriented Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
This research was conducted to study achievement goal profiles of deaf students in Tabriz exceptional high schools. 78 deaf students (48 male and 30 female) were selected through stratified random sampling method. The instruments including Academic Goal Orientation Questionnaire and Students’ Motivational Metacognitive Competencies Questionnaire were administered. Hierarchical cluster analysis method, discriminant analysis were used to determine the optimal cluster structure of deaf students. The results revealed three profiles: (a) deaf students with low levels of achievement goals (b) deaf students with moderate levels of mastery - goal and approach - performance orientation, (c) deaf students with multiple goals orientation. In addition, it was found that deaf students in the multiple goals orientation group reported the highest degree of meta cognitive competencies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رحیم بدری گرگری | badri gargari
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
ناصر بیرامی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4225_705.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246661.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات