این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۱-۲۱

عنوان فارسی اهداف پیشرفت دانش‌آموزان ناشنوا: تحلیل مبتنی بر شخص
چکیده فارسی مقاله این پژوهش، نیمرخ انگیزشی دانش­آموزان ناشنوا و تفاوت نیمرخ گروه­های مختلف را از نظر توانایی­های فراشناختی مورد مطالعه قرار داد. جامعه آماری پژوهش دانش­آموزان ناشنوای شهر تبریز بودند. 78 نفر از دانش­آموزان (30 دانش­آموز دختر و 48 دانش­آموز پسر) با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبتی انتخاب شدند. پرسشنامه­های هدف­گرایی تحصیلی و ادراک دانش­آموزان از توانایی فراشناختی خود به منظور جمع­آوری اطلاعات استفاده شد. برای گروه­بندی دانش­آموزان، روش­های آماری تحلیل خوشه­ای سلسله­مراتبی و تحلیل تابع تشخیص به کار رفت. نتایج پژوهش سـه گروه از دانش­آموزان: ( الف) خوشه دانش­آموزان هـدف­گرایی پیشرفت پایین (ب) خوشه دانـش­آموزان چیرگی- هدف و گرایش- عملکرد متوسط (ج) خوشه اهداف چندگانه را شناسایی کرد. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که دانش­آموزان ناشنوای خوشه «اهداف چندگانه» از لحاظ توانایی فـراشناختی با دو گروه دانش­آموزان «هدف پیشرفت پایین» و گروه «چیرگی - هدف و گرایش- عملکرد متوسط» تفاوت معنی­داری دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Achievement Goals of Deaf Students: Person Oriented Analysis
چکیده انگلیسی مقاله This research was conducted to study achievement goal profiles of deaf students in Tabriz exceptional high schools. 78 deaf students (48 male and 30 female) were selected through stratified random sampling method. The instruments including Academic Goal Orientation Questionnaire and Students’ Motivational Metacognitive Competencies Questionnaire were administered. Hierarchical cluster analysis method, discriminant analysis were used to determine the optimal cluster structure of deaf students. The results revealed three profiles: (a) deaf students with low levels of achievement goals (b) deaf students with moderate levels of mastery - goal and approach - performance orientation, (c) deaf students with multiple goals orientation. In addition, it was found that deaf students in the multiple goals orientation group reported the highest degree of meta cognitive competencies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رحیم بدری گرگری | badri gargari
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

ناصر بیرامی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4225_705.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246661.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات