این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۸۵-۱۰۲
عنوان فارسی
رابطه شدت علائم مشکلات هیجانی و مسایل رفتاری با نحوه ترسیم آدمک در کودکان پیشدبستانی
چکیده فارسی مقاله
نقاشی به عنوان وسیلهای ارزنده و مهم برای رشد و پرورش استعدادها و خلاقیت و همچنین برای سنجش ابعاد مختلف عاطفی، هیجانی، رفتاری و هوش کودکان مورد توجه قرار گرفته است.از این رو این پژوهش به منظور بررسی رابطه شدت علائم مشکلات هیجانی و مسایل رفتاری با نحوه ترسیم آدمک در گروهی از کودکان پیش دبستانی شهر شیراز انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. گروه نمونه، 100 کودک پنج ساله (50 پسر، 50 دختر) را که در پیشدبستانیهای شهر شیراز آموزش میدیدند شامل میشدند. آنان از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بررسی شدند. مربیان آنان پرسشنامه مشکلات هیجانی و رفتاری (SDQ) را تکمیل کردند و هر یک از کودکان مطابق با تست آدمک گودیناف یک آدمک نقاشی کردند. جهت تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و آزمون Z فیشر استفاده گردید. نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها نشان داد که بین نحوه ترسیم آدمک با مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان رابطه معنادار و معکوس آماری وجود دارد. نتایج آزمون Z فیشر، تفاوت معنادار این متغیرها را در بین دختران و پسران نشان نـداد. لـذا اینطور نتیجه گرفته میشود که نقاشیهای کودکان میتوانند نشاندهنده مشکلات هیجانی و مسایل رفتاری آنان باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship between Emotional-behavioral Problems and Drawing Manikin among Preschool Children
چکیده انگلیسی مقاله
Drawing is important instrument for increasing creativity and aptitude in children and can be useful tool for assessment of emotional-behavioral problems in children. This study was done to find if there is relation between drawing and emotional-behavioral problems in preschool children. Research method was correlation study. 100 preschool children with 5 years old in Shiraz (50 girls, 50 boys) were selected randomly. Behavioral-emotional problems questionnaire (SDQ) was used for collecting data from children’s trainers, and each child drew a manikin. Pearson correlation and Z fisher test used for analyzing data. Results showed that there is negative significant relationship between kind of drawing and emotional-behavioral problems. But differences ware not found between boys and girls. So, children’s drawings can reveal behavioral and emotional problems in children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه خسروی |
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
ایمان الله بیگدلی |
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
لیلا خدادادی |
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4230_705.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246665.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات