این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۲۳-۴۸
عنوان فارسی
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی استرس زندگی دانشجویی (SSI) در دانشجویان دانشگاه تبریز
چکیده فارسی مقاله
هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی استرس زندگی دانشجویی (SSI؛ گادزیلا، 1991)، یعنی پایایی، روایی، تأیید ساختار عاملی آن در جمعیت دانشجویی دانشگاه تبریز بود. SSI یک پرسشنامه خودسنجی 51 مادهای است که از آن علاوه بر یک نمره کلی استرس، نمرههایی برای منابع استرس و واکنش به استرس به دست میآید. همچنین برای بخش منابع، پنج خرده مقیاس ناکامی، تعارض، فشار، تغییرات و قیود درونی و برای واکنشها به استرس، چهار خردهمقیاس فیزیولوژیکی، هیجانی، رفتاری و شناختی وجود دارد. برای این منظور، 435 دانشجو (با میانگین سنی 35/20 و انحراف معیار 2/2) به شیوهی نـمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند که از این تعداد 179 مرد و 256 زن بودند. این دانشجویان پرسشنامهی استرس زندگی دانشجویی (SSI) و پرسشنامه سلامت عمومی 28 مادهای (GHQ-28) را تکمیل کردند. پایایی از راه همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) برای مقیاس کلی و دو خردهمقیاس اصلی منابع و واکنشها به ترتیب عبارت بودند از 91/0، 84/0 و 86/0. دامنهی ضرایب پایایی برای 9 خرده مقیاس فرعی از 58/0 (برای خردهمقیاس قیود درونی) تا 84/0 (برای خرده مقیاس ارزیابیشناختی) قرار داشت. روایی همزمان از طریق همبستگی SSI و خرده مقیاسهای آن با GHQ-28 و خردهمقیاسهای آن برآورد شد که جز در خرده مقیاس ارزیابیشناختی، از لحاظ آماری معنیدار و در جهت تأیید فرضیهها بود (05/0>P). تفاوت میانگین نمرههای SSI و خردهمقیاسهای آن در دانشجویان دارای سطوح استرس خودگزارشی خفیف، متوسط و شدید نیز از لحاظ آماری معنیدار و در جهت تأیید فرضیهها بود (05/0>P). روایی سازه SSI و خرده مقیاسهای آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی (CFA) برآورد گردید. مدل کلی SSI و دو مدل منابع و واکنشها از برازش بسیار عالی برخوردار بودند (با GFI به ترتیب 92/0، 98/0 و 00/1). دختران و پسران دانشجو در سطح استرس کلی و منابع استرس تفاوتی نداشتند اما در سطح واکنش به استرس، دختران نمرهی بالاتری به دست آوردند (01/0>P). میانگین SSI و خرده مقیاسهای آن در دانشکدههای مختلف از لحاظ آماری معنیدار نبود. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که SSI ابزاری روا و پایا برای سنجش استرس کلی، منابع استرس و واکنش در برابر استرس میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Psychometric Properties of the Student-life Stress Inventory in the University of Tabriz Students
چکیده انگلیسی مقاله
This study was carried out in order to evaluate the psychometric properties of the Persian version of the Student-life Stress Inventory (SSI; Gadzella, 1991) among the University of Tabriz students. The SSI is a 51 self-report questionnaire to assess general stress, stressors, and reactions to stressors. The SSI have five subscales for stressors (frustrations, conflicts, pressures, changes, self-imposed) and four subscales for reactions (physiological, emotional, behavioral and cognitive). For this purpose, 435 students (179 male, 256 female) were selected, Then by proportional stratified sampling, administered to the SSI and General Health Questionnaire-28 items (GHQ-28). Reliability coefficients (internal consistency) were found to be satisfactory for total SSI, stressors and reactions (0.91, 0.84, and 0.86 respectively). The range of reliability coefficients for 9 subscales were from 0.58 (for the self-imposed subscale) to 0.84 (for the cognitive appraisal subscale). The convergent validity of the SSI and it`s subscales were assessed by the correlations of these scales with the GHQ-28 and it`s subscales that every correlation coefficients, except cognitive appraisal subscale, were statistically significant and confirmed the research hypothesis (P< 0.05). There were significant differences among self reported stress level groups (mild, moderate, and severe) on the total SSI, stressors and reactions to stressors they experienced (P< 0.05). The constructive validity of SSI and it`s subscales were computed by confirmatory factor analysis (CFA). The total SSI model and the two stressors and reactions to stressors models did have the very excellent fitness (with the GFI 0.92, 0.98, 1.00 respectively). There were not significant differences between the male and female students on total SSI and stressors they experienced, but the female students exhibited greater reactions to stressors than the male students (P< 0.01). There were not significant differences among the students of different faculties. In sum, the SSI is a valid and reliable instrument for assessing total stress, stressors and reactions to stressors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس بخشی پور |
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
منصور بیرامی |
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
مجید محمودعلیلو | mahmood aliloo
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
تورج هاشمی |
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
خلیل اسماعیل پور |
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4306_704.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246671.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات