این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۱۹۱-۲۱۲

عنوان فارسی مقایسه‌ی اثربخشی خودتنظیمی رفتار توجهی۱، خودتنظیمی رفتار انگیزشی۲ و خودتعلیمی کلامی۳ بر نشانه‌های اختلال بیش‌فعالی همراه با نقص توجه ۴
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش خودتنظیمی رفتارهای توجهی، خود تنظیمی رفتارهای انگیزشی و خود تعلیمی کلامی بر نشانه­های نقص توجه و بیش­فعالی می­پردازد. دانش­آموزان پسر پایه­ی سوم ابتدایی مبتلا بهاختلال بیش­فعالی هـمراه با نقص توجه شـهر تبریز به­عـنوان جامعه­ی مورد پژوهش انتخاب گردید. با بهره­گیری از روش غربالگری، مصاحبه­ی تشخیصی و پرسشنامه­ی علائم مرضی کودکان5 (CSI-4) تعداد 40 دانش­آموز مبتلا به اختلال بیش­فعالی همراه با نقص، به­عنوان نمونه انتـخاب شدند و در گروه­های چـهارگانه (خودتنظیمی رفتارهای توجهی، خودتنظیمی رفتارهای انگیزشی و خودتعلیمی کلامی و کنترل) جایگزین شدند. برای تحلیل نتایج، از روش تحلیل واریانس برای اندازه­گیری­های مکرر  استفاده شد. نتایج تحلیل­های به­عمل آمده نشان دادند: الف) آموزش راهبردی خودتنظیمی رفتارهای توجهی اثرات معنادار بر کاهش نشانه­های نقص توجه دانش­آموزان مبتلا به اختلال بیش­فعالی همراه با نقص توجه دارد. ب) آموزش راهـبردهای خودتنظیمی رفتـارهای انگیزشی و خودتعلیمی کلامی، اثرات معنادار بر کاهش نشانه­های بیش­فعالی دانش­آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی مقایسه‌ی اثربخشی خودتنظیمی رفتار توجهی1، خودتنظیمی رفتار انگیزشی2 و خودتعلیمی کلامی3 بر نشانه‌های اختلال بیش‌فعالی همراه با نقص توجه 4
چکیده انگلیسی مقاله This study investigated the effect of third fold instructional interventions (self-regulation of attentional behavior, self-regulation of motivational behavior and verbal self-instruction) on attention deficit and hyperactivity symptoms. In this study, semi-experimental a random sampling procedure was conducted to replace 40 grade 3 students from the city of Tabriz in to four groups.  Instruments included diagnostic interview on the basis of DSM-TR criteria, Interview with parents and teachers and children pathological symptoms questionnaire. Data were analyzed through on-way variance and multi-variable variance procedures. The results revealed that: a) Instruction of self-regulation of attentional behavior reduced the attention deficit symptoms of ADHD students b) Instruction of self-regulation of motivational behavior and verbal self-instruction strategies reduced the hyperactivity symptoms of the ADHD students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا مرادی |
دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

تورج هاشمی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

ولی ا فرزاد |
دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

منصور بیرامی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

هادی کرامتی |
دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4246_703.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246684.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات