این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۲، شماره ۸، صفحات ۱-۱۳
عنوان فارسی
مقایسه مؤلفههای آزاردیدگی در دختران فراری و عادی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه انواع مؤلفههای آزار (بیتوجهی، آزار عاطفی، آزار جسمی، آزار جنسی) در دختران فراری و عادی انجام شده است. بدین منظور تعداد 120 نفر آزمودنی (40 دختر فراری انتخاب شده از مراکز نگهداری بهزیستی استان تهران، 40 دختر دانشآموز انتخاب شده از مقطع سوم دبیرستانهای شهر تهران، 40 دختر انتخاب شده از پارکها و فرهنگسراهای شهر تهران) در دامنه سنی 14 تا 25 سال با تحصیلات دیپلم و زیردیپلم توسط پرسشنامه آزاردیدگی محقق ساختـه مورد بررسـی قرار گرفتـند. در این پژوهش پرسشنامه جدیـدی که حاوی بخشهایی برای آزار عاطفی و بیتوجهی است توسط محقق ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از بالاتر بودن تمامی مؤلفههای آزاردیدگی در دختران فراری در مقایسه با دختران عادی (در سطح معناداری p< 0/001 برای تمامی مولفههای آزاردیدگی) بوده است. به این ترتیب با توجه به میزان بالای آزاردیدگیِ تجربه شده توسط دختران فراری، استفاده از مداخلات درمانی مناسب و آموزش و آگاهسازی خانوادهها در خصوص اثرات سوء بدرفتاری بر سلامت روانی فرزندان توسط مؤسسات مسئول، میتواند نقش عمدهای در کاهش اثرات سوء و پیشگیری از فرار داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مؤلفههای آزاردیدگی، دختران فراری،
عنوان انگلیسی
The Comparison of Abuse Components between Runaway and Normal Girls in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
The present research aimed at the comparison of abuse components between runaway and normal girls and for this reason 120 samples were selected from 3 groups of runaway girls chosen from shelters, girl’s students studying at third grade of high school and normal girls chosen from the parks and cultural centers of southern areas of Tehran (40 subjects in each group). The sampling method for runaway and student groups was multistage random sampling and for the third group was accessible simple random sampling. They were all at age range of 14-25 with the education level of high school and under high school education. Researcher-made abuse scale (CHAQ) was administered on all three groups. The results showed that there were significant differences between runaway and normal groups in all components of abuse (including neglect, emotional abuse, physical and sexual abuse). Runaway girls scored significantly higher in all components of abuse. Therefore, considering the high levels of abuse experienced by runaway girls, using the most effective intervention methods, and also warning the families of negative effects of maltreatment on the mental health of their children will play an important role in reducing the negative effects of running away and prevent it from happening.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
runaway girls, abuse components
نویسندگان مقاله
هادی بهرامی احسان | bahrami ehsan
عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
سحر طهباز حسین زاده | طهباز hossein zadeh
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4351_698.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246714.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات