این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۲، شماره ۸، صفحات ۶۵-۷۹
عنوان فارسی
مطالعه تأثیر آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر شیوههای مقابله با فشار روانی
چکیده فارسی مقاله
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر شیوه های مقابله با فشارروانی در نوجوانان شهرستان ارومیه بود. 95 دانش آموز (47 دختر و 48 پسر) کلاس دوم دبیرستان در این پژوهش شرکت کردند که به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابتدا آزمون پارکرـ اندلر برای چهار گروه (دو گروه آزمایش و دو گروه گواه) اجرا شد، سپس گروههای آزمایش در کلاسهای آموزش مهارتهای هوش هیجانی شرکت کردند. این کلاسها در 16 جلسه به مدت یک و نیم ساعت برگزار شدند. مهارتهایی که برای جلسات آموزش در نظر گرفته شد عبارت بودند از: مهارت خودآگاهی، شناخت افکار منفی و مهارت متوقف کردن آنها، فشار روانی و شیوههای مقابله با آنها، ابراز وجود، همدلی، ارتباط صحیح، مهارت حل مسأله و تصمیمگیری. بعد از اتمام آموزش مجددا آزمون پارکر ـ اندلر برای چهار گروه آزمایش و گواه اجرا گردید. برای تحلیل دادههای پژوهش، شاخصها و روشهای آماری، مانند، میانگین، انحراف معیار وآزمون t برای گروه های مستقل بکار گرفته شد.نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای هوش هیجانی در گروه مسألهمدار پسران و گروه اجتنابی و هیجانمدار دختران تاثیر معناداری داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effects of Instruction of Emotional Intelligence Skills on Coping Strategies
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the effects of instruction of emotional intelligence skills on coping strategies. 95 high school students (47 girls, 48 boys) participated in this study who were divided into experimental and control groups. First, The Coping Inventory for Stressful Situation (CISS) was administrated to 4 groups (2 experimental & 2 Control groups), then experimental groups participated in emotional intelligence skills class for 16 sessions of 1/30 hours. The instructed skills included: self awareness skill, negative thought and stop skills, stress and coping strategies, self assertive, empathy, positive relationship, problem-solving and decision skills. Finally, The data were analyzed using: mean, standard deviation and t–test. The result of this study showed that there was a significant difference between problem-focused group in boys and emotion-focused groups in girls. It was suggested that emotional intelligence skills instruction can be are useful for adolescents but this process should be persistent and organized.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فیروزه سپهریان |
استادیار دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4354_698.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246717.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات