این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۲، شماره ۸، صفحات ۸۱-۱۰۴
عنوان فارسی
مطالعه عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای سراسر کشور در سال تحصیلی ۸۴-۱۳۸۳
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به بررسی برخی از عوامل تأثیرگذار برانگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش 4000 دانشآموز دبیرستانی است که از طریق روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی از بین دانشآموزان ده استان کشور انتخاب شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان مـیدهد که متغیرهای خودپنـداره تحصیلی، نـگرش دانشآموز به ادامه تحصیل و پاداشهای اجتماعی بهترین پیشبینیکنندههای انگیزش تحصیلی درونی دانشآموزان میباشند و متغیرهای خودپنداره تحصیلی، پاداشهای اجتماعی و نگرش دانشآموز به ادامه تحصیل بهتر توانستهاند انگیزش تحصیلی بیرونی دانشآموزان را تبیین کنند، همچنین نگرش دانشآموز به مدرسه و ادامه تحصیل و تعامل با همسالان در پیشبینی بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان تعیینکنندهتر بودهاند. متغیرهای اشاره شده در کنار سایر متغیرها به ترتیب توانستهاند 35% (2R) انگیزش درونی و 34% (2R) انگیزش تحصیلی بیرونی و 33% (2R) از بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان را تبیین نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Study of Effective Factors on Academic Motivation in High School Students
چکیده انگلیسی مقاله
The current study examines some effective variables on academic motivation through male/female high school students. The population of this study was all high school students in the country. The sample consisted of 4000 students, which were randomly selected. The analysis of regression showed that academic self-concept and attitude toward enrolling university and social rewards are the best predictors of the academic intrinsic motivation. The three factors and other factors totally explained 35% of the total variance. Also academic self-concept, social rewards and attitude toward enrolling university are the predictors of academic extrinsic motivation. The three factors and other factors totally explained 34% of the total variance. Attitude toward school and enrolling university and interaction with peers the best predictors of academic motivation. The three factors and other factors totally explained 33% of the total variance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد کاوسیان |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم
محمد نقی فراهانی | mohammad naghi
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
پروین کدیور |
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
عباس هومن |
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
مهرناز شهرآرای |
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
ولی اله فرزاد |
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4355_698.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246718.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات