این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۲، شماره ۸، صفحات ۸۱-۱۰۴

عنوان فارسی مطالعه عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستان‌های سراسر کشور در سال تحصیلی ۸۴-۱۳۸۳
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی برخی از عوامل تأثیرگذار برانگیزش تحصیلی دانش­آموزان دختر و پسر دبیرستانی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش 4000 دانش­آ­موز دبیرستانی است که از طریق روش نمونه­گیری چند مرحله­ای تصادفی از بین دانش­آموزان ده استان کشور انتخاب شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان مـی­دهد که متغیرهای خودپنـداره تحصیلی، نـگرش دانش­آموز به ادامه تحصیل و پاداش­های اجتماعی بهترین پیش­بینی­کننده­های انگیزش تحصیلی درونی دانش­آموزان می­باشند و متغیرهای خودپنداره تحصیلی، پاداش­های اجتماعی و نگرش دانش­آموز به ادامه تحصیل بهتر توانسته­اند انگیزش تحصیلی بیرونی دانش­آموزان را تبیین کنند، همچنین نگرش دانش­آموز به مدرسه و ادامه تحصیل و تعامل با همسالان در پیش­بینی بی­انگیزگی تحصیلی دانش­آموزان تعیین­کننده­تر بوده­اند. متغیرهای اشاره شده در کنار سایر متغیرها به ترتیب توانسته­اند 35% (2R) انگیزش درونی و 34% (2R) انگیزش تحصیلی بیرونی و 33% (2R) از بی­انگیزگی تحصیلی دانش­آموزان را تبیین نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Study of Effective Factors on Academic Motivation in High School Students
چکیده انگلیسی مقاله The current study examines some effective variables on academic motivation through male/female high school students. The population of this study was all high school students in the country. The sample consisted of 4000 students, which were randomly selected. The analysis of regression showed that academic self-concept and attitude toward enrolling university and social rewards are the best predictors of the academic intrinsic motivation. The three factors and other factors totally explained 35% of the total variance. Also academic self-concept, social rewards and attitude toward enrolling university are the predictors of academic extrinsic motivation. The three factors and other factors totally explained 34% of the total variance. Attitude toward school and enrolling university and interaction with peers the best predictors of academic motivation. The three factors and other factors totally explained 33% of the total variance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد کاوسیان |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم

محمد نقی فراهانی | mohammad naghi
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم

پروین کدیور |
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم

عباس هومن |
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم

مهرناز شهرآرای |
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم

ولی اله فرزاد |
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4355_698.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246718.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات