این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۲، شماره ۷، صفحات ۱-۲۴
عنوان فارسی
بررسی مهارت تفکر انتقادی دانشجومعلمان مراکز تربیت معلم تبریز
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین مهارت تفکر انتقادی دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم تبریز با روش پیمایشی انجام گرفت.160 دانشجو معلم (77 پسر،83 دختر) از مراکز چهارگانه تربیت معلم تبریز باروش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و از آزمون مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین مهارت تفکرانتقادی کلی دانشجو معلمان 1/8 ، خرده آزمون تحلیل 41/3، ارزیابی استدلال 87/3، استنباط 81/ 3، استقرا 49/4 و قیاس 96/ 3 به دست آمد. دانشجو معلمان به لحاظ خرده مولفههای تفکر انتقادی به چهار گروه یاخوشه ("گروه رشد نایافته درتحلیل ـ ارزیابی ـ قیاس"،"گروه استقرا ـ استنباط ضعیف"، "گروه تفکر انتقادی نسبتاً رشد یافته" و"گروه تفکر انتقادی رشد نایافته جامع") طبقهبندی شدند. برای گروهبندی دانشجو معلمان، روشهای آماری تحلیل خوشهای سلسله مراتبی و تحلیل تابع تشخیص به کار رفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر انتقادی، دانشجو معلم،
عنوان انگلیسی
The Effect of Reflective Action on Critical Thinking of Students-Teachers
چکیده انگلیسی مقاله
This research was conducted to study the status of critical thinking skills of students in Tabriz Teachers Education College.160 preservice teachers (77 male and 83 female) were selected through stratified random sampling method. Data was gathered through California Critical Thinking Skills Test (CCTST). The results showed that the mean of scores in CCTST was 8/1 and sub-test scores were follows: in analysis 3/41,in inference 3/81,in evaluation 3/87,in induction 4/49 and in deduction 3/96. Four clusters were identified from the five sub-tests of critical thinking skills (Impoverished analysis-evaluation-deduction, impoverished inference-induction, slightly critical thinkers and impoverished critical thinkers).Hierarchical cluster analysis method and discriminant analysis was used to determine the optimal cluster structure of preservice teachers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Critical Thinking, Students-Teachers
نویسندگان مقاله
رحیم بدری گرگری | badri gargari
دانشجوی دوره دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
اسکندر فتحی آذر | fathi azar
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
سیدداود حسینی نسب | seiyed davoud
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
محمد مقدم |
استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4359_697.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246722.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات