این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۲، شماره ۷، صفحات ۸۳-۹۹
عنوان فارسی
آلکسی تیمیا و سبکهای ابراز هیجان در خرده فرهنگهای ایرانی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر مقایسه آلکسی تیمیا و سه سبک ابراز هیجان شامل ابرازگری هیجانی، کنترل هیجانی و دوسوگرایی در ابرازگری هیجانی در دانشجویان چهار خرده فرهنگ ایرانی (کرد، ترک، لر و فارس) است. گروه نمونه شامل 200 دانشجوی کارشناسی (50 دانشجوی کرد، 50 دانشجوی ترک، 50 دانشجوی لر و50 دانشجوی فارس) بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس از میان دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران انتخاب شدند. به منظور بررسی آلکسی تیمیا از مقیاس آلکسی تیمیای تورنتو و به منظور بررسی سبکهای ابراز هیجان از پرسشنامه های ابرازگری هیجانی، کنترل هیجانی و دوسوگرایی در ابرازگری هیجانی استفاده شد. نتایج نشان داد از لحاظ آلکسی تیمیا و سه سبک ابراز هیجان تفاوت معناداری میان دانشجویان چهار خرده فرهنگ وجود ندارد. به عبارت دیگر، دانشجویان ایرانی صرفنظر از اینکه متعلق به کدام خرده فرهنگ کرد، ترک، لر یا فارس هستند در توانایی تشخیص و توصیف هیجانها و نیز نوع سبک ابراز هیجان تفاوت ندارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Alexithymia and Emotional Expression Styles in Iranian Subcultures
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to compare alexithymia and emotional expression styles (emotional expressiveness, emotional control and ambivalence over emotional expressiveness) among university students of Iranian subcultures. A sample included 200 university students (5o university students of each subculture) was selected from Tarbiat Moallem University. All participants were asked to complete Twenty-Items Toronto Alexithymia Scale, Emotional Expressiveness Questionnaire, Emotional Control Questionnaire and Ambivalence over Emotional Expressiveness Questionnaire. The results indicated that there is no significant difference among university students of subcultures in alexithymia and its sub-scales. The results also showed there is no significant difference among university students of subcultures in emotional expressiveness, emotional control and ambivalence over emotional expressiveness and their sub-scale. In other words, Iranian university students of each subculture (Kord, Tork, Lor and Fars) resemble in ability of identifying and describing feelings and kind of emotional expression style.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا مرادی |
دانشیار گروه روانشناسی, دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
مهناز شاهقلیان |
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4362_697.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246725.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات