این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۲، شماره ۶، صفحات ۸۳-۱۰۹

عنوان فارسی بررسی تحلیل عاملی تاییدی و همسانی درونی پرسشنامه سبک‌های تفکر (فرم کوتاه) در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله در پژوهـش حاضـر روایـی و پایایـی پرسشنامه سبک­های تفکر (TSI) از طریق تحلیل پاسخ­های داده شده به وسیله 419 دانشجو (214 پسر و 205 دختر) انجام شد. در این پژوهش، به منظور تعیین روایی TSI از مدل­های تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی پایایی TSI از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج مدل­های تحلیل عاملی تأییدی برازش قابل قبولی برای ساختار مکنون TSI‌ در سطح سوال و در سطح خرده مقیاس­های سبک­های تفکر نوع اول، دوم و سوم به دست داد. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که TSI از پایایی قابل قبولی برخوردار است. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر منـجر به تقویت این ایده گردیـد که TSI به عنوان یـک ابـزار روا و پایا در اندازه­گیری سبک­های تفکر دانشجویان قابل استفاده می­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل عاملی تاییدی، همسانی درونی، پرسشنامه سبک‌های تفکر،

عنوان انگلیسی The Study of Confirmatory Factor Analysis and Internal Consistency of the General Thinking Styles Inventory (Short Version) in University Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the study was to examine the validity and reliability of the general Thinking Styles Inventory (TSI) by analyzing the responses made to it by 419 students (214 male and 205 female). The confirmatory analyses were used to compute the validity. The internal consistency was used to determine the TSI reliability. The Cronbach alpha values showed that TSI has a good reliability. Confirmatory factor analyses indicated a good fit to the intended latent structure of TSI at item and subscales levels. The results buttressed the notion that the TSI is a valid and reliable measurement instrument in determining college students' thinking styles.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ولی الله فرزاد |
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلّم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

پروین کدیور |
استاد گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلّم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

امید شکری |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی

زهره دانشورپور |
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4368_696.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246731.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات