این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۲، شماره ۶، صفحات ۱۱۱-۱۳۲
عنوان فارسی
بررسی رابطه ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستانهای شهر اردبیل
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش بررسی رابطه ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر اردبیل به همراه متغیرهای میانجی انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه بررسی شده است. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه والدین، معلمان و مدرسه است که روی 325 نفر از دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستانهای شهر اردبیل اجرا و از طریق تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها نشان دادهاند که ادراک از زمینه خانوادگی و ادراک از زمینه مدرسهای در پیشبینی پیشرفت تحـصیلی دانشآموزان نقش دارند. به علاوه ادراک از زمینه خانوادگی و ادراک از زمینه مدرسهای توانستهاند متغیرهای انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه را پیشبینی کنند. به طوری که مقدار پیشبینی شده انگیزش کمتر از احساس شایستگی در مدرسه میباشد. همچنین در این پژوهش متغیرهای انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه به خوبی پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکنند. متغیر انگیزش بین متغیرهای ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تـحصیلی نقش واسطهای ندارد. ولی متغیر احساس شایستگی در مدرسه نقش واسطهای بین متغیرهای ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تحصیلی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Investigation of the Relationship Between Perceptions of Family, Scholl Contexts and High School Students’ Academic Achievement
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed at investigating the relationship between perceptions of family and school contexts and students’ academic Achievement, along with two mediating variables, i.e., motivation and self-worth and school. Three tests, including parents, teachers and school tests, were utilized in this research and were administered to 325 high school boy third graders in Ardebil. The results of the conducted Path Analysis indicated that perceptions of family and school contexts play a role in predicting the students’ academic achievement. Furthermore, perceptions of family and school contexts could predict motivation and self-worth variables. It is worth mentioning that the predicted value for motivation was lower than that of self-worth at school. In addition, the results of the study showed that motivation and self-worth could predict students’ academic achiement. It was also revealed that unlike “self-worth at school”, motivation didn’t play a meditative role between perceptions of family and school contexts and students’ academic Achievement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا کیامنش |
استاد گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
سعید سیف درخشنده | seif derakhshandeh
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4369_696.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246732.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات