این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۱۸، شماره ۶۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی پشتیبانی کتابخانه های مجازی ازآموزش مجازی ازدیدگاه مدیران و دانشجویان مراکز آموزش مجازی
چکیده فارسی مقاله مقدمه:آموزش‌‌‌­‌ مجازی ‌‌با ‌‌استفاده ‌‌از انواع ‌فناوری­‌‌های اطلاعاتی ‌و ارتباطی‌ ‌‌محیط‌ آموزش ‌‌‌سنتی ‌‌را در محیطی مجازی شبیه سازی‌کرده و برچارچوب ‌و‌خدمات ‌پشتیبانی‌از نظام‌های آموزشی تاثیرات زیادی گذاشته است. خدمات کتابخانه‌ای یکی از خدمات پشتیبانی است، که چندان مورد توجه طراحان این نظام آموزشی قرارنگرفته است. هدف پژوهش، بررسی دیدگاه مدیران و دانشجویان مراکز آموزش مجازی، راجع به نقش کتابخانه، انواع و شیوه ارائه منابع در کتابخانه مجازی بوده است. روش کار: پژوهش ­حاضر، یک مطالعه بنیادی-‌کاربردی ­است‌که در ­سال‌93-1392 با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. برای روایی پرسشنامه‌ها به ده نفر از متخصصین رشته ارسال شد و در نهایت به تایید شش نفر از آن‌ها رسید و پایایی پرسشنامه مدیران با عدد 79/0 و پرسشنامه دانشجویان با عدد 71/0 مورد تائید قرار گرفت. جامعه پژوهش شامل مدیران و دانشجویان 19مرکز آموزش مجازی دانشگاه‌های شهر تهران بوده است. یافته‌ها: در ارتباط با نقش کتابخانه، مدیران «توانمندساختن کاربر» ودانشجویان «پژوهش» را در اولویت اول قرارداده اند. دربین منابع ارائه شده، «پایگاه‌هاای اطلاعاتی» و«کتاب‌های درسی» رتبه اول را از دیدگاه هر دو گروه گرفته اند. در ارتباط با شیوه ی ارائه منابع، مدیران «دسترسی به چکیده و اطلاعات کتابشناختی» و دانشجویان « دسترسی به تمام متن منابع» در اولویت اول مورد توجه قرار دادند. نتیجه گیری: براساس یافته‌ها، از آنجاکه کتابخانه مجازی نقش بسزایی در آموزش مجازی دارد، توجه به اختلاف نظرهای این دو گروه بسیار حائز اهمیت می باشد. لذا، مدیران باید برنامه‌های خدمات کتابخانه ای خود را در جهت نیازهای دانشجویان ارائه دهند تا جایگاه کتابخانه مجازی درپشتیبانی از آموزش و پژوهش به خوبی نمود پیدا کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Support from Virtual Libraries For Virtual Education: Opinions from Managers and Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Recently, virtual education has significantly influenced traditional educational systems by means of advanced communication information technologies .Which has not been paid much attention by the developers of this system. The present study aims at exploring the viewpoints of the managers and students of virtual educational centers concerning the services provided by virtual libraries. Methods: The research tool of the present original research study consisted of a questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by six specialists out of ten and its reliability was determined by the managers and students as 79% and 71%, respectively. The research community included managers and students of 19 centers for virtual educations at universities in Tehran. The data were analyzed using descriptive statistics by means of SPSS and Excel. Results: It was found that, regarding the role of a library in virtual education, the managers and the students considered ‘empowering the user’ and ‘the research’ as their first priorities, respectively. Amongst the resources presented, ‘information databases and textbooks’ were found to rank first by both groups. In terms of the method of presenting the resources, ‘access to the abstracts and bibliographical information’ and ‘access to the full texts of the resources’ were prioritized by the managers and the students, respectively. Conclusion: Since the virtual library plays a crucial role in virtual learning, paying adequate attention to the differences between the viewpoints of the two groups is essential. The managers, therefore, should plan to provide library services based on the needs of the students so that the virtual libraries can fulfill their roles in the development of virtual education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Virtual Library, Virtual Education Centers, Library Services

نویسندگان مقاله رقیه اسکروچی | r eskrootchi
medical university of iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مریم زرقانی | m zarghani


آغافاطمه حسینی | af hosseini
medical university of tehran
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1219-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات