این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۱۰۹-۱۳۸
عنوان فارسی
بررسی ملاکهای انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاههای دولتی و مقایسه آن برمبنای تحصیلات پدر، رشته تحصیلی، سن و دفعات شرکت در آزمون سراسری
چکیده فارسی مقاله
بررسی ملاکهای انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاهها بیانگر آرمانها و اهداف نسل جوان جامـعه است که چالشهای پیش روی آنها را نیز نشان مـیدهد. شناخت ملاکهای داوطلبان این امـکان را برای تـصمیمگیران آمـوزش عالی کـشور فـراهـم مـیسازد تا در سیاستگزاریهای آموزش عالی از جمله تعیین ضوابط گزینش دانشجو، ملاکهای مورد نظر داوطلبان را نیز مورد توجه قرار دهند. به همین منظور، این پژوهش در صدد است تا ملاکهای انتخاب رشته داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی را بررسی نماید. جامعه آماری این پژوهش، 18339 نفر از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در سال تحصیلی 82-81 در شهر اصفهان بودهاند که 1500 نفر آنان نمونه آماری پژوهش را تشکیل دادهاند. روش پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار آن پرسشنامهای حاوی 36 سئوال بسته پاسخ براساس طیف پنج درجهای لیکرت بوده است. ملاکهای مدنظر داوطلبان با مطالعه پیشینه پژوهش و استفاده از اسناد، مصاحبه با دانشجویان و دیدگاههای صاحبنظران تدوین شده است. با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی ملاکهای انتخاب رشته مجموع داوطلبان تجزیه و تحلیل شده است. علاوه بر آن، این ملاکها بر اساس تحصیلات پدر، رشته تحصیلی دوره دبیرستان، سن و دفعات شرکت در آزمون سراسری مورد بررسـی و مقایسه قرار گرفـته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دبیرستان، آزمون سراسری دانشگاهها، ملاکهای انتخاب رشته،
عنوان انگلیسی
The Criteria of Choosing a Discipline by Public Universites' Candidates Based on High School Dicipline, Age and Number of Participating in Public Exams
چکیده انگلیسی مقاله
Studying the criteria choosing a discipline by candidates determines the ideals and goals of the young, and also the challenges they confront. Recognizing volunteers' criteria provides higher education decision maker with the possibility to consider ideal criteria of volunteers who are choosing disciplines. The statistical population was the 18339 volunteers who were permitted to choose a discipline in the city of Isfahan in the academic year of 2002-3. The sample included 1500 people of this population. The research method was a survey and its tool was a questionnaire including 36 statements based on the five degree Likert scale. The considered criteria of volunteers have developed through studying research backgrounds, using documents, interviewing students and considering scientists' points of view. We analyzed the research results by using descriptive and inferential statistical methods. In addition to studying considered criteria of all the volunteers, these criteria have been considered according to their course fields in high school, age, number of participating in exam, and their parents' literacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمدرضا نصر |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حمیدرضا عریضی |
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمدحسین علامت ساز | mohammad hossein
استاد گروه آمار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمدرضا نیلی | mohammad reza
مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4377_695.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246740.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات