این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۱۸، شماره ۶۲، صفحات ۵۲-۶۳

عنوان فارسی ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان با استفاده از مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی(EFQM)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کتابخانه‌های دانشگاهی نیازمند استفاده از شیوه‌های صحیح مدیریتی هستند تا بتوانند در محیط متغیر و رقابتی مقاومت کنند و انوع کاربران خود را راضی نگه دارند. مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی، یکی از ابزارهای مناسب مدیریت تعالی سازمانی است که برای خودارزیابی کتابخانه‌ها مناسب است. هدف از این پژوهش ارزیابی سطح کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان با استفاده از این مدل بود. روش کار: این پژوهش توصیفی بوده و در سال 1393 به صورت مقطعی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه مدیران و کارمندان کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان تشکیل دادند که 28 نفر بودند. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه 50 سوالی بود و امتیازهای کسب‌شده با استفاده از نرم‌‌افزار SPSS تحلیل شد. یافته‌ها: ارزیابی انجام‌شده بر اساس مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی نشان داد که امتیاز کل کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان 87/529 از 1000 امتیاز بود. جمع امتیاز معیارهای توانمندساز 255 از 500 امتیاز و جمع امتیاز معیارهای نتایج 87/274 بود. معیار کارکنان کمترین درصد امتیاز (9/47درصد) و معیار نتایج کلیدی عملکرد بیشترین درصد امتیاز (8/59درصد) را کسب نمودند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد فعالیت‌های مربوط به خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان، روند رو به بهبودی را نشان می‌دهد. اما این کتابخانه‌ها باید در زمینه مدیریت و بهبود منابع انسانی، ارزیابی کارکنان و بهبود عملکرد آنها اقدام‌های مؤثری انجام دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Quality Evaluation of Library Services in Hamadan University of Medical Sciences Based On European Foundation for Quality Management Model (EFQM)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: University libraries need to apply appropriate management practices to be in line and competitive in the changing world and to keep different types of users satisfied. European Foundation for Quality Management (EFQM) is an excellent organizational tool appropriate for libraries self-evaluation. The purpose of this study was to use this model for evaluating the quality of libraries in Hamadan University of Medical Sciences. Methods: This descriptive and cross-sectional study was carried out in 2014. The population consisted of all managers and employees (28 people) of libraries in Hamadan University of Medical Sciences. Data were collected by a questionnaire consisting of 50 questions. The obtained scores were analyzed by SPSS software. Results: Conducted assessment by the European Foundation for Quality Management model showed that the total score of Libraries was 529.87 points. 255 out of 500 points were gained from empowerment criteria and 274.87 out of 500 from results criteria. Employee’s criteria showed the lowest rating (47.86) while performance key results had the highest percentage point (59.79%). Conclusion: The results indicated that the service activities in libraries of Hamadan University of Medical Sciences, is in the process of improvement. However, these libraries should take effective actions for management and improvement of human resources, employee assessment and improvement of their effective performance. Keywords: Medical Libraries, Hospital Libraries, Library Services, Total Quality Management
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین وکیلی مفرد | h vakili mofrad


مرتضی همت | m hemmat


زهرا کشتکار | z keshtkar


احمد یوسفی | a yousefi
ندارد


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1275-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات