این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۸، شماره ۶۱، صفحات ۶۹-۸۱
عنوان فارسی
مدل علی روابط رهبری خدمتگزار، توانمندسازی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: توجه به کارآفرینی سازمانی و اشتغال مولد در سازمانهای متصدی امر بهداشت و درمان به دلیل تنوع و تعدد فعالیتها و خدمات بهداشتی و درمانی و لزوم ارتقاء کیفیت آنها، بسیار ضرورت دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای توانمندسازی روانشناختی در میان رهبری خدمتگزار و کارآفرینی سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام گرفته است. روش کار: با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 187 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انتخاب شدند و به پرسشنامه های خودگزارشی (ترکیبی) رهبری خدمتگزار، توانمندسازی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی پاسخ دادند. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار لیزرل استفاده گردید. یافتهها: یافته های پژوهش به طور کلی نشان داد که رابطه رهبری خدمتگزار و کارآفرینی سازمانی تحت تأثیر مؤلفه های توانمندسازی روانشناختی قرار دارد به طوری که رهبری خدمتگزار از طریق مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی بر کارآفرینی سازمانی به صورت غیر مستقیم و مثبت اثر می گذارد. نتایج همچنین نشان داد که بیشترین اثر غیرمستقیم بر کارآفرینی سازمانی از میان مؤلفههای رهبری خدمتگزار، مربوط به مؤلفههای خدمت رسانی و تواضع و فروتنی می باشد. نتیجهگیری: بر مبنای نتایج پژوهش مدیران دانشگاه علوم پزشکی می توانند به وسیله مهرورزی، تواضع و فروتنی و خدمت رسانی به کارکنان، ضمن فراهم کردن زمینه رشد مؤلفههای توانمند سازی روانشناختی در کارکنان به افزایش کارآفرینی سازمانی کمک نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رهبری خدمت گزار، توانمندسازی روانشناختی، کارآفرینی سازمانی
عنوان انگلیسی
A Causal Model of Servant Leadership, Psychological Empowerment and Entrepreneurship (Case Study: The Staff of Zahedan University of Medical Sciences)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Paying attention to organizational entrepreneurship and productive employment in organizations in charge of health care is of great importance due to the diversity of activities and health services and the need to improve their quality. Therefore, the present study aimed at investigating the mediating role of psychological empowerment among servant leadership and organizational entrepreneurship among Zahedan medical sciences university staff. Methods: 187 staff from Zahedan medical sciences university were selected through simple random sampling. They answered to self-report questionnaires of servant leadership, psychological empowerment, and organizational entrepreneurship. Path analysis by means of LISREL software was used to analyze the data. Results: the findings generally showed that the relationship between servant leadership and organizational entrepreneurship was influenced by the components of psychological empowerment so that servant leadership, through psychological empowerment components, had indirect positive effect on organizational entrepreneurship. Moreover, the results displayed that among components of servant leadership, service and humility had the most indirect effect on organizational entrepreneurship. Conclusion: Based on the study results, university administrators can provide the context for the growth of psychological empowerment components and, in turn, help to increase organizational entrepreneurship by kindness, humility and serving the staff.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد رستگار | a rastegar
09177096541
دانشگاه پیام نور
سعید مظلومیان | s mazloumian
09173164005
دانشگاه پیام نور
نسرین قاسمی | n ghasemi
09389669487
دانشگاه پیام نور
محمد حسن صیف | mh seif
payeme noor university
دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1445-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات