این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۱۸، شماره ۶۰، صفحات ۵۰-۶۶

عنوان فارسی مدلی برای ارزیابی سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مراکز بهداشتی-درمانی به علت وجود حجم و تنوع بالای اطلاعاتی در زمینه های مختلف، به شدت نیازمند استفاده از ابزارهای مختلف فناوری اطلاعات است و بهترین ابزار جهت مدیریت این مجموعه اطلاعات گسترده و متنوع، سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی است. این مطالعه به معرفی یک چارچوب مفهومی جامع پرداخته است که شامل ابعاد اصلی ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستان (در سه بخش کلی) به همراه شاخص‌های مربوط به هر بعد می‌شود. روش کار: این تحقیق از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی بوده که به صورتی توصیفی-پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق کاربران تخصصی سیستم‌های اطلاعاتی واحدها و بخش‌های مراکز آموزشی درمانی شهرستان قزوین می‌باشد که یک نمونه هدفمند غیر تصادفی از آن انتخاب شد. دادهجهای تحقیق با استفاده از پرسشنامه ای محقق ساخته حاوی گزاره های شاخص‌های پیشنهادی بر اساس مطالعات پیشین، جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق، نشان از مورد قبول بودن تمامی شاخص‌ها و همینطور مطلوب بودن شاخص‌های برازش برای هر بعد و کل مدل دارد. نتیجه‌گیری: این مطالعه، ابعاد سازمانی، انسانی و تکنیکی را به عنوان ابعاد اصلی ارزیابی و شاخص‌های ساختار سازمانی، اهداف و استراتژی‌ها، تحلیل هزینه-فایده و اثرات کلینیکی را در بعد سازمانی، شاخص‌های میزان رضایت کاربر، میزان پذیرش سیستم و میزان آشنایی با ICT را به در بعد انسانی و شاخص‌های کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و امنیت و محرمانگی را در بعد تکنیکی، تائید کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیستم اطلاعات بیمارستان، ارزیابی سیستم اطلاعات، بیمارستان

عنوان انگلیسی A Model for Assessing Hospital Information Systems
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nowadays, all the areas of human knowledge are affected by informatics’ knowledge and information technology. Health organizations and centers also need these technologies due to the vast variety of information. So the result of such a kind of knowledge is a tool named hospital information system (HIS). This research attempts to fill this gap and present a complete conceptual framework to evaluate HIS by means of introducing indexes and their priority. Methods: Based on literature review, initial model of evaluating main dimensions and indexes of each dimension were introduced. These indexes were classified into different questions and a related questionnaire was published between 100 staff (users, managers and authorities of HIS) of different departments of educational hospitals of Qazvin city. The data gathered were analyzed using first and second order of factor analysis. Results: The result of the two orders of analysis revealed that all indexes are acceptable according to loading factor and T value. All fit indices were suitable, too. Conclusion: The results indicate that organizational, humanity and technical dimensions are three main dimensions of evaluation, and organizational structure, goals and strategies, cost-benefit analysis and clinical effects are indexes of organizational dimension. User Satisfaction, User Acceptance, and being familiar with ICT are main indexes of humanity dimension. Finally, system quality, information quality and information security are main indexes of technical dimension.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن شفیعی نیک آبادی | m shafiei nikabadi
semnan uni
گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

نرجس نقی پور | n naghipour
semnan uni
گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1075-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات