این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۴۳-۵۲
عنوان فارسی
تأثیر برنامه آموزش سلامت بر استرس شغلی پرستاران زن
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: استرس شغلی یکی از مهمترین خطرات شغلی در عصر مدرن است، به نحوی که هم برای فرد و هم سازمان موجب خسارت و زیانهای فراوان میشود و پرستاری از مشاغل پر استرس است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش بهداشت بر کاهش استرس شغلی در پرستاران انجام شد.روشها: این پژوهش نیمه تجربی درسال 89 در بیمارستانهای دولتی همدان و بر روی 58 کارشناس پرستاری که بهطور تصادفی در گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند انجام شد.جهت سنجش استرس شغلی از مقیاس استرس شغلی پرستاران (NSS یا nursing stress scale) و جهت سنجش آگاهی، نگرش، مهارتها و رفتارهای خودیاری از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برنامه آموزشی طی 5 جلسه به مدت 3 هفته برای گروه مداخله انجام شد و سپس پرستاران به مدت 5/1 ماه پیگیری شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار spss13 وآزمون آماری t تست، مان ویتنی و ویل کاکسون استفاده شد.یافتهها: میانگین نمره استرس شغلی قبل از آموزش در 2 گروه اختلاف معنیدار نداشت. اما بعد از آموزش میانگین نمره استرس شغلی در گروه مداخله نسبت به شاهد کاهش معنیدار داشت (001/0 p<) همچنین میانگین نمرات آگاهی، نگرش، مهارتها و رفتارهای خودیاری پس از آموزش در گروه مداخله افزایش معنیدار داشت (001/0 p<).نتیجهگیری: یافتهها تأثیر برنامه آموزش بهداشت را در افزایش رفتارهای خودیاری و کاهش استرس شغلی پرستاران تأیید میکنند.واژههای کلیدی: آموزش، پرستاری، استرس
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of health education program on femail nursses stress
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Job stress is one of the most important occupational hazards in present time, so that, creates, a lot of damage for individuals and organizations and nursing is a stressful jobs. This study was conducted with aim the impact of health education on reducing occupational stress in nurses.Methods: A quasi-experimental research was done in 2011 public hospitals of Hamedan on 58 Nurses, who were randomizing, in the intervention and control groups.For measure of job stress, nursing stress scale (NSS) and to assess of knowledge, attitudes, skills and behaviors,was used self-made questionnaire. Training program was done for the intervention group during the fifth session in 3 weeks, and nurses for 1.5 month, were followed. For data analysis was used software of spss and statistical t- test Findings: Average score of job stress, before training, the two groups did not differ significantly.but, after training, the average score of job stress in the intervention group than control group, had a significant reduction (p< 0.001). Also, the average scores of knowledge, attitude, skills and behavior, after training,had a significant increase in the intervention group( p< 0.001). Conclusion: Findings were confirmed the impact of health education programs in increasing behaviors and reduce job stress among nurses.Key Words: Health Education, Nursing, Job stress
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا حسيني |
کارشناس ارشد آموزش بهداشت و دانشجو دکتري آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقيقات عوامل اجتماعي و ارتقاء سلامت خليج فارس دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان، بندرعباس، ايران
تيمور آقا ملايي |
دانشيار، PhD آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان، دانشکده بهداشت، بندرعباس،ايران
بابک معيني |
استاديار، PhDآموزش بهداشت، مركز تحقيقات علوم بهداشتي، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي همدان، همدان ،ايران
سيد محمدمهدي هزاوه اي |
استاد، PhD آموزش بهداشت، مركز تحقيقات علوم بهداشتي، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي همدان، همدان، ايران
عباس مقيم بيگي |
استاديار، PhD آمار زيستي،گروه آمار زيستي و اپيدميولوژي، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي همدان، همدان ،ايران
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/1451
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469408.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات