این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های پولی و بانکی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۲۲۱-۲۴۲

عنوان فارسی سامانه اعتبارسنجی مشتریان بانکی و بیمه‌ای - مطالعه موردی: تجربه شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران
چکیده فارسی مقاله سامانه گزارشگری اعتباری و اعتبارسنجی بانکی که در دنیا با عنوان اعتبار‌سنجی[1] شناخته می‌شود، بر پایه تسهیم اطلاعات و در حقیقت مشارکت سازمان‌هایی که اطلاعاتی از وضعیت اعتباری اشخاص (حقیقی یا حقوقی) دارند، شکل می‌گیرد. اعضای سامانه اعتبار‌سنجی، باید بر اساس استاندارد مشخصی، اطلاعات اعتباری افراد و مشتریان را در قالب پایگاه داده‌ای منسجم ذخیره نمایند تا دیگر اعضا نیز بتوانند با تعریف دسترسی خاصی، از این اطلاعات بهره‌مند شوند. اجرای چنین سازوکاری بدون بهره‌گیری از فناوری اطلاعات میسر نمی‌باشد. سرعت، دقت و امنیت از شاخص‌های اصلی این سامانه محسوب می‌گردند. معماری داخلی سامانه اعتبار‌سنجی، ضامن افزایش سرعت پردازش و توانایی ذخیره حجم بالای اطلاعات (در حد ایجاد فایل برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی با بایگانی فعال 5 ساله) می‌باشد. همچنین برای امنیت شبکه و تبادل اطلاعات نیز پروتکل‌های مختلفی وجود دارد. شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران به عنوان نهاد مالی رتبه‌بندی و اعتبار‌سنجی مشتریان در راستای اصل 44 قانون اساسی و قانون طرح تسهیل اعطای تسهیلات مصوب مجلس شورای اسلامی و با مأموریت ایجاد سامانه اعتبار‌سنجی برای نظام بانکی و اعتباری کشور ایجاد شده است و تاکنون توانسته با حمایت وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و همچنین مشارکت بانک‌های کشور، تمام زیر‌ساخت‌های مورد نیاز را در راستای دستیابی به نظام اعتبار‌سنجی و گزارشگری اعتباری برای نظام بانکی و بیمه‌ای فراهم نماید. در این مقاله فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت به عنوان نمونه موفق ایجاد سامانه اعتبارسنجی ارائه شده است و جایگاه تکنولوژی‌های نوین برای اعتبار‌سنجی مشتریان بانکی و بیمه‌ای و ابعاد علمی و فنی آن شامل تبادل داده، ذخیره، پردازش و گزارشگری، تأمین امنیت شبکه و مسیر‌های نقل‌و‌انتقال داده و فرمت تبادل سامانه مذکور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.[1]- Credit Bureau.طبقه‌بندی G22,O21,E5 :JELتاریخ دریافت مقاله: 1389/6/27 تاریخ پذیرش مقاله: 1389/11/26
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Developing Credit Bureau System for Banks and Insurance Companies: Case Study of Iran Credit Scoring
چکیده انگلیسی مقاله Banking credit assessment system known as Credit reporting or Credit Bureau System is based on information sharing principle and in fact is shaped and implemented by the participation of different organizations by sharing valuable credit information of individual and companies. Credit Bureau members should store the credit information of customers in a coherent database and comply with specific standards in order to enable other members to access to the valuable information via specific access information. Implementation of such mechanism is applicable just by information technology (IT). Speed، accuracy and security are three main characteristics of this system. On the other hand، internal architecture of the system enables rapid processing of information and storing huge amount of them (for instance، creating credit file for every Iranian citizens and company for five active year archive). Also there are some different protocols regarding network security and information sharing. Iran Credit Scoring (ICS) has been established as a credit reporting agency or credit Bureau institution of Iran in line with Iranian 44 articles of privatization and Parliament’s credit acceleration law. These laws mission is to develop and implement credit bureau system for the banking and credit industry and making all needed infrastructures prepared with the support of Economic ministry and central bank and participation of banks.The author of this article has tried to present the activities and achievements of the ICS companies as a benchmark in successful developing and implementing a credit bureau system، defined the position of modern technologies for banks and insurance companies in assessing the customers’ creditworthiness and finally discussed scientific and technical perspectives such as information sharing، storing، processing and reporting، providing network security، data transferring paths and data transferring format (XML).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد جلیلی | mohammad jalili
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر و مدیر عامل شرکت رتبه بندی اعتباری ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ابهر (Islamic azad university of abhar)


نشانی اینترنتی http://jmbr.mbri.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-24-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1437/article-1437-246942.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مطالعه تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات