این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۷، شماره ۶؛۱۳۹۰، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
"بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان شبکه بهداشتی درمانی خمینی شهر در سال ۱۳۸۹"
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سازمانهای بهداشتی به علت اهمیت وظیفهای که در زمینه پیشگیری و مراقبت به عهده دارند، از جایگاه ویژهای برخوردارند. نارضایتی شغلی در بین پرسنل این سازمانها منجر به گسستگی عاطفی، بیتفاوتی و کاهش کیفیت خدمات ارایه شده میشود، که این امر نتایج جدی را در برخواهد داشت. از این رو این مطالعه با هدف بررسی رضایت شغلی در پرسنل بهداشتی انجام شد. روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود که کارکنان بهداشتی تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان خمینیشهر (مراکز، پایگاهها، خانهها و شبکه) در صورت داشتن حداقل 6 ماه سابقه کار، وارد مطالعه شدند. تعداد افراد مورد مطالعه 197 نفر بودند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه دو قسمتی شامل ویژگیهای فردی به همراه پرسشنامه استاندارد توصیف شغلی Smith (JDI) بود که این پرسشنامه دارای 6 حیطه میباشد. پایایی برای هر حیطه به دست آمد و روایی پرسشنامه نیز 93/0گزارش شده است. پس از جمعآوری دادهها، اطلاعات از طریق نرمافزار SPSS وارد کامپیوتر شده، با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی Pearson، همبستگی Spreaman، آنالیز واریانس و t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج اعلام شد. یافتهها: میانگین نمره رضایت شغلی کلی 8/12 ± 55/43 (از 100) به دست آمد. اگر چه نمره رضایت شغلی بین دو جنس تفاوت معنیداری نداشت. در حیطه نگرش به شغل فعلی (ماهیت شغل)، رضایت مردان بیشتر از زنان بود (001/0 = P). بیشترین نمره رضایت شغلی در حیطه روابط با همکاران و کمترین نمره رضایت شغلی در حیطه حقوق و مزایا و ارتقای شغلی به دست آمد. بین نمره رضایت شغلی در حیطه سرپرست با سابقه کار رابطه معکوس و بین نگرش به شغل فعلی با درآمد رابطه مستقیم به دست آمد (01/0 = P). ارتباط معنیدار معکوسی بین سطح تحصیلات فرد و رضایت در حیطه ارتقای شغلی (01/0 = P، 17/0- = r) و حقوق و مزایا (01/0 = P، 22/0- = r) وجود داشت. به عبارتی افراد با تحصیلات بالاتر از میزان حقوق و شرایط ارتقای خود رضایت کمتری داشتند. بحث و نتیجهگیری: به دلیل آن که رضایت شغلی، بر تعهد کارکنان و میزان جابهجایی و غیبت آنان تأثیر به سزایی دارد، بر مدیران لازم است که ضمن توجه به ابعاد رضایت شغلی به حل و فصل مشکلات پرداخته، تا رضایت شغلی و در نتیجه کیفیت کار افزایش یابد. کلید واژه: رضایت شغلی، کارکنان بهداشتی، شبکه بهداشتی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Health care organizations are of high importance due to their significant responsibility in prevention and care. Job dissatisfaction among health care staff would result in emotional disconnection, indifference, and decreased quality of health services. The present study thus aimed to evaluate job satisfaction among health workers. Methods: This study was a cross-sectional analysis of the health care staff in Khomeinishahr. Staff members with at least 6 months of work experience were included. Therefore, 197 individuals entered the study. Data was collected by a two-part questionnaire covering demographic characteristics and Smith's job description inventory (JDI). JDI consists of 6 domains. Reliability of each domain was assessed and the overall validity of the questionnaire was calculated as 0.93. Pearson's and Spearman's correlation coefficients, independent t-test, and analysis of variance (ANOVA) were used to analyze data in SPSS.Findings: The results showed the mean overall satisfaction score of 43.55 ± 12.8 (from100). Job satisfaction score was not significantly different between the sexes. However, men scored higher than women in the domain of attitude toward the current job (P = 0.001). The highest score was obtained in the domain of relationships with colleagues. On the other hand, 2 domains of income and job promotion scored the least. Higher numbers of worked years were associated with less job satisfaction. Attitude toward the current job had a direct relationship with income (P = 0.01). There was a significant inverse relationship between level of education and job satisfaction in domains of promotion, and income (P = 0.01). Conclusion: Managers should focus on increasing job satisfaction to improve the quality of work.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سيده شهربانو دانيالي |
MSc Student, Student Research Committee, Department of Health Education, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan. Iran
حسين شهنازي |
PhD Candidate, Student Research Committee, Department of Health Education, School of Health Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
نيره کثيري دولتآبادي |
MSc, Department of Health Education, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
اکبر حسنزاده |
Lecture, Department of Biostatistics and Epidemiology, School of Health, Isfahan, University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
غلامرضا شريفيراد |
Professor, Department of Health Education, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
ليلي ربيعي |
MSc Student, Department of Health Education, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/384
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469778.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات