این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۸، شماره ۵۹، صفحات ۶۶-۸۱
عنوان فارسی
امکانسنجی ارائه خدمات اطلاعدرمانی در مراکز پزشکی آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیدگاه پزشکان و مسئولان مراکز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اطلاعدرمانی فرایندی است که علاوه بر مطلع ساختن بیماران و ایفای نقش مکمل در فرآیند درمان، با ارتقاء سطح سواد سلامت افراد جامعه به کاهش هزینههای درمانی کشور کمک میکند. پژوهش حاضر قصد دارد با مطالعه امکانسنجی ارائه خدمات اطلاعدرمانی در مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به بررسی شرایط موجود در این مراکز بپردازد و دورنمایی از میزان موفقیت اجرای این طرح را نمایان سازد. روش کار: روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش را مسئولان و پزشکان شاغل در دوازده مرکز موردمطالعه تشکیل میدهند. تمام مسئولان مراکز به همراه نمونهای متشکل از 239 پزشک بررسی شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه شماره یک بهمنظور بررسی نظر پزشکان در مورد خدمات اطلاعدرمانی و پرسشنامه شماره دو برای مسئولان مراکز طراحی شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار excel استفاده شده است. یافتهها: تمامی پزشکان و مسئولان موردمطالعه با ارائه خدمات اطلاعدرمانی موافق هستند. بیشتر پزشکان معتقدند که تمایل بیماران به کسب اطلاعات از پزشک معالج خود (90 درصد) و نیز تفاوت سطح سواد بیماران (95 درصد)، بر میزان بهرهگیری آنها از خدمات اطلاعدرمانی تأثیرگذار خواهد بود. شرایط مراکز از چهار منظر منابع اطلاعاتی، نیروی انسانی، زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات و بودجه مورد بررسی قرار گرفت. نتیجهگیری: با وجود مشکلاتی در تأمین بودجه و نیروی انسانی موردنیاز در برخی از مراکز، ارائه خدمات اطلاعدرمانی در مراکز موردمطالعه کاملاً عملی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Information Therapy Services in Educational Hospitals: a Feasibility Study in Educational Hospitals of Shahid Beheshti University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Information therapy is a process which informs patients and plays a complementary role in the process of therapy. It can enhance public health information literacy, thereby decreasing the health costs. This study evaluates the feasibility of information therapy services in educational hospitals of Shahid Beheshti University of Medical Science. Methods: This is a descriptive survey. The population of this study includes chiefs , and physicians of twelve educational hospitals in shahid Beheshti University of Medical Science. Stratified sampling was used to select the study sample from among the chiefs, executive managers and 239 physicians of selected hospitals. Two questionnaires were developed for data collection. The first questionnaire was for investigating the physician’s opinions about creating information therapy centers and the second questionnaire was for evaluating current conditions in educational hospitals. The data were analyzed by Excel 2007. Results: The results of the study showed that all the physicians and chiefs of the hospitals believed in the adoption of information therapy services. Most of the physicians believed that patients’ willingness to receive information from their physicians (89/97%) as well as the variation in educational levels in patients (94/99%) will affect their use of information therapy services. Conclusion: The feasibility study showed that despite funding and staff deficiencies, delivery of information therapy services is possible in educational hospitals of Shahid Beheshti University of medical science.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
وحیده زینالی | v zeinali
central library of mofid children hospital. shariati ave. tehran. iran.
خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از حسینیه ارشاد، مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کودکان مفید، کتابخانه مرکز. کدپستی 15514-15468
نصرت ریاحی نیا | n riahinia
kharazmi university. no 43. shahid mofateh ave. tehran. iran.
تهران، خیابان شهید مفتح نرسیده به خیابان انقلاب، شماره 43. کدپستی 14911-15719
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1304-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات