این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۱۷، شماره ۵۸، صفحات ۸۵-۹۶

عنوان فارسی تدوین و سنجش نشانگر‌های ارزیابی تحول اداری: مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تحول در نظام اداری به عنوان یکی از ابزارهای دستیابی به اهداف کشور در برنامه های توسعه است. با توجه به ضرورت پایش برنامه های تحول اداری، این مطالعه با هدف شناسایی و سنجش نشانگرهای ارزیابی تحول اداری در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و اجرا گردید. روش کار: مطالعه با استفاده از یک رویکرد ترکیبی متوالی کیفی- کمی انجام شد. در مرحله اول نشانگرهای ارزیابی با مطالعه و تحلیل مدارک و مستندات، انجام هشت مصاحبه نیمه‌ساختارمند و کسب نظرات پنج نفر از خبرگان شناسایی شد. در مرحله دوم مطالعه برای تعیین وضعیت دانشکده موردمطالعه در هر یک از محورهای تحول اداری از سیاهه وارسی تهیه شده از یافته های مرحله اول استفاده شد. سیاهه وارسی پس از آزمون روایی و پایایی، با مراجعه حضوری به دانشکده، بازدید در محل، مصاحبه با مسؤولین مربوطه و بررسی مستندات و مدارک موجود، تکمیل شد. یافته ها: در مرحله اول 150 نشانگر ارزیابی تحول اداری در ده محور و 36 جزء شناسایی شد. یافته های مرحله دوم نیز نشاندهنده کسب امتیاز 28 درصد از مجموع امتیازات بود. در میان محورهای شناسایی شده، محور عدالت استخدامی و نظام پرداخت با کسب 55 درصد امتیاز، بیشترین و محور ساماندهی نیروی انسانی، کمترین امتیاز را داشتند. نتیجه گیری: نتایج نسبتاً نامطلوب وضعیت اجرای برنامه های تحول اداری از یک سو و تداوم برنامه های تحول اداری در برنامه های توسعه کشور از سویی دیگر، ضرورت طراحی و پیاده سازی اقداماتی جهت افزایش شتاب ایجاد تحول اداری را بیش‌تر می نماید. چکلیست طراحی شده در این مطالعه می تواند مورداستفاده سیاست گذاران و مدیران قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Formulating and Assessing Evaluation Indictors of Administrative Reform: A Case Study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The administrative reform is one of the means to achieve economic social and cultural policy development. Given the necessity of administrative reform monitoring, this study aimed to identify and measure the indicators of administrative reform in the medical school of Tehran University of Medical Sciences. Methods: A mixed sequential qualitative-quantitative approach was employed. The indicators of evaluation were identified through document analysis. In the first phase, 8 semi-structured interviews and the views of 5 experts were collected. Then, we used a researcher- developed checklist to evaluate the current status of the selected school. The checklist was completed through on-site visiting, observation, interview and document review which were then analyzed manually. Results: A set of 150 indicators of administrative reform evaluation, categorized in 10 domains and 36 areas was identified. The total score of evaluation was 28%. The employment equity and payment system domain showed the highest score (55%) and the organizing of human resources domain lowest score. Conclusion: Given the relatively poor results of the administrative reform and the continuity of the reform in Iran development plans, we recommend accelerating the efforts of defining and implementing the administrative reform. Our developed checklist can be used by policy makers and managers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حانیه سادات سجادی | h sajadi
isfahan
اصفهان

حسام سیدین | h seyedin
tehran
تهزان

علیرضا خوشنویسان | ar khoshnevisan
tehran
تهزان

علیرضا شریفی اعلم | ar sharifi
tehran
تهزان

آیدین آرین خصال | i ariyan khesal
tehran



نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-511-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات