این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۷، شماره ۵۶، صفحات ۶۵-۷۹
عنوان فارسی
بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر اشتراک دانش از دیدگاه اعضای هیأت علمی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اشتراکگذاری مؤثر دانش میان اعضای هیأت علمی رشته پزشکی، یکی از پیش نیازهای مهم برای کسب شایستگیهای علمی و پژوهشی است. این مقاله با هدف بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر اشتراک دانش (شامل فرهنگ، ساختار، رهبری و راهبرد) میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی علوم پزشکی ایران انجام شده است.روش کار: پژوهش حاضر به روش پژوهش ترکیبی و کاربردی در سال 1391 انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیأت علمی شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز پژوهشی رشته پزشکی (بالینی و بیومدیکال) بود که از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد و تعداد حجم نمونه 423 نفر می باشد. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 15 و آزمون ضریب همبستگی Pearson انجام شد. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که حدود 13 درصد اعضای هیأت علمی وضعیت فرهنگ سازمانی، و تنها شش درصد وضعیت ساختار سازمانی را مناسب ارزیابی نمودند. 16 درصد آنها حمایت مدیریت سازمان و حدود 12 درصد راهبردهای سازمان را در به اشتراکگذاری دانش، مناسب ارزیابی نمودند. عوامل سازمانی با اشتراک دانش درون سازمانی (000/0=P value) و برون سازمانی (000/0=P value) رابطه معناداری داشت. نتیجهگیری: با توجه به نقش و اهمیت عوامل سازمانی در سازمانهای آموزشی و پژوهشی توصیه میشود در استقرار مدیریت دانش به شکل عام و اشتراک دانش به شکل خاص به ابعاد مختلف این عوامل در سازمانها توجه همهجانبهای صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effective Organizational Factors in Knowledge Sharing from The Viewpoint of Faculty Members
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Effective sharing of knowledge among faculty members is one of the most important prerequisites fo quality in science and research. The purpose of this paper was to examine the organizational factors influencing knowledge sharing (including culture, structure, leadership and strategy) among faculty members in the field of medicine. Methods: The present study was based on mixed method and applied research which was conducted in 2012. The study population constituted 423 faculty members of medical universities and research centers in Iran selected by means of stratified sampling using a questionnaire , the face and content validity of which were confirmed bythe experts. The Cronbach's alpha coefficient for each scale dimension was more than 0.8 thus, the reliability of the instrument was confirmed. For data analysis, statistical software SPSS15, using Pearson Correlation Coefficient was used. Results: According to the statistical results, . About 13 percent of faculty members perceived the condition of organizational culture favorable and only 6 percent of them evaluated the condition of knowledge sharing appropriate. 16 percent of faculties evaluated leadership and about 12 percent evaluated organizational strategies appropriate. There was a significant relationship between organizational factors and intra- (P value=0.527) and inter- (Pvalue=0.488) organizational knowledge sharing.Conclusion: Due to the importance of organizational factors in educational and research centers, it is recommended that knowledge management in general and knowledge sharing in specific be taken into consideration with a particular attention to the various aspects of this issue from different dimensions in organizations
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا نعمتی انارکی | l nemati anaraki
آدرس تهران. خ. شریعتی. خ. خواجه عبدالله انصاری. خ. تیسفون. کوچه گلایل. خ. گلها. بن بست گل رز. پلاک 6. زنگ سوم. کدپستی 1661759584
فاطمه نوشین فرد | f nooshinfard
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1106-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات