این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۱۷، شماره ۵۶، صفحات ۸۰-۹۴

عنوان فارسی رابطه بین ادراک پزشکان از اقدامات شواهدمحور و اقدامات مدیریت منابع انسانی عملکرد بالا با ادراک آنان از جوّ خدمت مداری(مورد مطالعه: پزشکان مراکز بهداشت اصفهان)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در سالهای اخیر انتقادهایی به شکاف میان نظریات دانشگاهی مدیریت سلامت و منابع انسانی با پیامدهای سازمانی آنها مطرح شده و در مقابل نظریاتی مدّعی دست یابی به عملکرد برتر (انطباق نظر-عمل)، جهت پاسخ به این انتقادها ارائه شده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه دو نظریه اقدامات شواهدمحور و مدیریت منابع انسانی (م.م.ا.) عملکرد بالا (به عنوان نظریات مدّعی عملکرد برتر) با ادراک از جوّ خدمت مداری (به عنوان پیامد سازمانی آنها) انجام شد. روش کار: این پژوهش کاربردی، از جهت گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی-تحلیلی مبتنی بر روابط همبستگی و علّی است. برای جمع آوری داده‌ها 161 پرسشنامه از پزشکان مراکز بهداشت اصفهان در سال 1392 جمع آوری شد. جهت تحلیل داده‌های توصیفی از جمله پایایی به روش آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون از نرم افزار SPSS و برای تحلیل استنباطی روابط علّی متغیرهای فرضیات تحقیق از روش مدل یابی معادله ساختاری با نرم افزار LISREL استفاده شد. یافته ها: درستی فرضیات تأیید شد، یعنی اقدامات شواهدمحور و مدیریت منابع انسانی عملکرد بالا هر کدام میتوانند به بهبود مشتری مداری از طریق کارمندمداری و همکاری منجر شوند. نتیجه گیری: بر اساس الگوی پیشنهادی پژوهش، ادعاهای نظری شامل ادراک پزشکان از اقدامات مدیریت منابع انسانی عملکرد بالا و اقدامات شواهدمحور، میتوانند تبیین کننده خوبی برای پیامد ادراکی جوّ خدمت مداری سازمانی (شامل ابعاد کارمندمداری، همکاری و مشتری مداری) باشند. از این رو به کارگیری این اقدامات در سازمان‌ها به ویژه در بخش سلامت توصیه می‌شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Perceived High Performance Human Resource Management and Evidence-Based Practices with Perceived Service Orientation Climate (Case of Study: Isfahan’s Health Centers)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Recently, the gap between academic theories of health management and human resource management as well as their organizational consequences has been appraised. `In response, some theories claiming they have achieved the best practice (bridging theory and practice) have been presented. The present study aimed to investigate the relationship between evidence-based practice (EBP) and high performance human resource management practice (HPHRMP) with the perception service orientation climate (SOC) as their organizational outcome. Methods: This applied study, conducted in 2013 was descriptive and analytical in nature. Considering data collection, the study was based on a causative and correlation relationship. For data collection, 161 physicians were asked to fill out a questionnaire. The collected data were analyzed by SPSS for descriptive statistics using Cronbach’s alpha and Pearson correlation. LISREL software, using causative relationships and Structural equation modeling, was used for inferential analysis. Results: Accuracy of hypotheses was confirmed, suggesting that HPHRMP and EBP separately can improve CuO through moderating EO and ClO. Conclusion: On the basis of the proposed research model, theoretical rhetoric include physician perceptions from HPHRMP and EBP can be good predictors for perceived outcome of SOC (including EO, ClO and CuO dimensions) thus, application of these practices in organizations especially in health sector is recommended. Key words: Theory-Practice Relation, High Performance Human Resource Management Practices, Evidence-Based Practices, Service Orientation Climate, Customer Orientation
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی کوشازاده | ali koushazade
ferdowsi university of mashhad
مشهد، بلوار وکیل آباد، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

علی شیرازی | ali shirazi
ferdowsi university of mashhad
مشهد، بلوار وکیل آباد، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات