این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۷، شماره ۵۵، صفحات ۲۹-۴۲
عنوان فارسی
چالشهای برنامه آموزشی در مقطع کارشناسی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کیفیت برنامههای آموزشی در دهههای اخیر با چالشهای متعددی همراه بوده است. شناسایی این چالشها میتواند به برنامه ریزان در جهت هر گونه تغییر و بازنگری و بهبود کیفیت برنامههای آموزشی کمک نماید. هدف این مطالعه شناسایی مشکلات موجود در برنامه آموزشی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در مقطع کارشناسی بود. روش کار: این مطالعه کیفی با مشارکت 27 نفر از اعضای هیات علمی، مربیان و دانش آموختگان انجام گردید. افراد به صورت هدفمند انتخاب شدند. پس از کسب رضایت آگاهانه از آنان، دادهها با استفاده از مصاحبه فردی به صورت نیمه ساختار یافته، جمع آوری شد. کلیه مصاحبههای ضبط شده روی کاغذ بازنویسی و مرور شد. سپس به روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: پس از تحلیل نتایج، سه طبقه اصلی برنامه درسی، عرصههای بالینی و اهداف برنامه به عنوان چالشهای مهم در برنامه آموزشی کارشناسی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی شناسایی شد. به نظر میرسد که سرفصل دروس و اهداف این برنامه آموزشی اثربخشی لازم را ندارند و همچنی مشارکت کنندگان معتقد بودند که عرصههای بالینی باید از لحاظ مواردی از قبیل برگزاری کلاسهای توجیهی، آموزش مهارتهای مبتنی بر بیمارستان و مربیان توانمند مورد توجه قرار گیرند. نتیجه گیری: تصمیم گیرندگان، برنامه ریزان و مدرسان می توانند با استفاده از نتایج این مطالعه، به بازنگری و تدوین برنامه ای متناسب با توجه به نیازهای سیستم بهداشتی درمانی کشور بپردازند تا دانش آموختگان به صلاحیتها و توانمندیهای مورد نیاز در اداره واحدهای بهداشتی درمانی دست یابند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Challenges of the Bachelor Program of Health Services Management: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In recent decades, the quality of educational programs has experienced several challenges. Identifying these challenges can help planners in terms of any change, review, or enhancement in the quality of educational programs. This study aimed to survey the challenges of Health Services Management program at the bachelor level. Methods: In this qualitative study, 27 participants (Academics, Instructors, and Alumni) took part in the research. Participants were chosen based on purposive sampling. After verbal consent, data were gathered through in-depth and semi-structured interviews. All interviews were recorded and transcribed verbatim and content analysis approach was used for further analysis. Results: A deep concern about the curriculum, clinical fields and program goals/objectives emerged as the strongest themes from the interviews. It seems that the current curriculum and objectives of bachelor program of health services management are outdated and less effective than they should be. Furthermore participants felt that clinical fields should be taken into consideration by means of orientation classes, hospital-based skills and skillful trainers. Conclusion: The findings can be helpful for decision makers, educational planners and academics to review the existing program and plan a more suitable one based on the needs of the health care system in the country in order to help alumni gain the required skills and competencies to run the health care units.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امین بیگ زاده | a beigzadeh
research center for health services management
مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت
مریم اخوتی | m okhovati
medical information research center
مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی
محمدحسین مهرالحسنی | m h mehrolhasani
research center for health services management
مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت
مصطفی شکوهی | m shokoohi
research center for modeling in health
مرکز تحقیقات مدلسازی در سلامت
اعظم بذرافشان | a bazrafshan
research center for modeling in health
مرکز تحقیقات مدلسازی در سلامت
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1128-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات