این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۴۶، شماره ۱، صفحات ۸۲-۸۷
عنوان فارسی
Prize-Distraction : یک تکنیک هدایت رفتاری تلفیقی برای کاهش درد و اضطراب بیماران دندانپزشکی کودک
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اضطراب کودکان و عدم همکاری آنها حین درمان های دندانپزشکی، مدیریت رفتاری آنها را تبدیل به چالشی بزرگ برای دندانپزشکان و خانواده ها نموده است. هدف از این مطالعه، معرفی تکنیکی جدید در زمینه هدایت رفتاری کودکان به نام "Prize -Distraction" و مقایسه ی اثربخشی آن با تکنیک "پرت کردن حواس رایج" بود.شرح مورد: ما در این مطالعه گزارش مورد، اقدام به درمان دنداپزشکی 3 کیس (شامل 2 پسربچه و یک دختر بچه) با استفاده از روش های هدایت رفتاری “Prize-Distraction” و "story-Telling Distraction" با طراحی Split-Mouth (Cross Over) نمودیم و واکنش های رفتاری کودکان را با استفاده از معیار Sound Eye Motor (SEM) در زمان تزریق بی حسی موضعی و حین کشیدن دندان ها ارزیابی نمودیم. نتایج ما نشان داد نمونه ها در حین درمان با استفاده از روش “Prize -Distraction” واکنش های رفتاری کمتری نسبت به درمان به کمک تکنیک "story-Telling Distraction" نشان دارند. نتیجه گیری: در هر سه کیس، نتایج مجموع امتیازات معیار SEM در زمان های مختلف، حین استفاده از تکنیک "Prize-Distraction" مقادیر کمتری نسبت به تکنیک دیگر بود. به نظر می رسد تکنیک Prize -Distraction بتواند در زمینه هدایت رفتاری کودکان حین اعمال دندانپزشکی، نتایج نویدبخشی را به همراه داشته باشد. لازم است مطالعات بیشتری به بررسی اثربخشی این تکنیک جدید بپردازند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دندانپزشکی کودکان، تقویت مثبت، جایزه، کنترل رفتاری، اضطراب
عنوان انگلیسی
Prize-Distraction: A Combinatory Behavior Guidance Technique for Decreasing the Anxiety and Pain of Pediatric Dental Patients
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The anxiety of children and their lack of cooperation during dental treatments have made their behavioral management a great challenge for dentists and families. This study aimed to introduce a new technique in children's behavioral guidance called "Prize-Distraction" and compare its efficacy with a "conventional distraction" technique.Case Report: This case series study was performed on the dental treatment of three cases (two boys and one girl) using behavioral guidance methods of "Prize-Distraction" and "Story-Telling Distraction" with a split-mouth (cross over) design. The children's behavioral reactions were evaluated using the "Sound Eye Motor (SEM)" scale during local anesthesia injection and tooth extraction procedures. Our results showed that the samples showed fewer behavioral reactions during the treatment using the "Prize-Distraction" method, compared to the "Story-Telling Distraction" technique.Conclusion: In all three cases, the results of the sum of SEM scores at different times when using the "Prize-Distraction" technique were lower than those in the other technique. It seems that the "Prize-Distraction technique" can have promising results in guiding children's behavior during dental procedures. Further studies are needed to evaluate the effectiveness of this new technique.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Pediatric Dentistry, Positive reinforcement, Prize, behavioral control, Anxiety
نویسندگان مقاله
حمید سرلک | Hamid Sarlak
Assistant Professor, Department of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
استادیار، گروه دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
مریم رحمتی | maryam rahmati
Student of Dentistry, Students Research Committee, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
دانشجوی دندانپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
نشانی اینترنتی
https://jmds.mums.ac.ir/article_19810.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
گزارش مورد
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات