این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، جلد ۴۵، شماره ۴، صفحات ۳۷۴-۳۸۵

عنوان فارسی اجرا و ارزشیابی نرم افزار آموزشی زخم های دهانی با قابلیت اجرا بر روی تلفن های هوشمند
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف این مطالعه، ارزیابی میزان استفاده و رضایت دانشجویان از نرم افزار آموزشی Moodle mobile با قابلیت اجرا بر روی تلفن های هوشمند تحت سیستم عامل ios و Android برای واحد درسی بیماریهای دهان فک و صورت عملی بود.مواد و روش ها: نرم افزار آموزشی با امکانات نمایش اطلاعات مدرسین و راه های ارتباطی با آنها، نمایش داده های آموزشی مختلف و توانایی برگزاری آزمون طراحی شد. 46 دانشجو، شامل 20 دختر (43%) و 26 پسر (57%) که واحد درسی بیماری های دهان عملی 2 را در نیم سال اول تحصیلی 96-1395 انتخاب کرده بودند، در این مطالعه شرکت کردند. افراد به دو گروه دارای سیستم عامل android وios تقسیم شدند. در پایان، میزان استفاده و همچنین رضایت دانشجویان از این نرم افزار به تفکیک جنس با استفاده از چک لیستی ارزیابی شد.یافته ها: سیستم عامل تلفن همراه بیشتر شرکت کنندگان اندروید بود. کمترین تعداد مراجعه به تلفن همراه در شبانه روز، هر 120 دقیقه یکبار و بیشترین تعداد مراجعه هر 3 دقیقه یکبار بوده است. دختران تقریبا 5/1 برابر پسران، بیش از دو ساعت در شبانه روز از تلفن همراه استفاده می کردند. بیشترین استفاده کاربری (80 درصد) فقط برای شبکه های اجتماعی بوده است. بیشترین استفاده ی آموزشی مربوط به رشته ی تخصصی، نیم ساعت بود. میانگین استفاده از این نرم افزار در شبانه روز در دختران حدود 80 دقیقه و در پسران حدود 62 دقیقه بود. در شرایط حضور در بخش، بیشترین استفاده مربوط به نمایش داده های آموزشی بود. از 34 درصدی که به این نرم افزار نقد داشتند، 50 درصدشان از کافی نبودن اسلاید ناراضی بودند.نتیجه گیری: این نرم افزار، از پذیرش خوبی میان دانشجویان دندانپزشکی برخوردار بود و یک سیستم کمک آموزشی الکترونیک از آن در هر زمان و هر مکانی با ویژگی و امکانات مختلف در جهت تشخیص و بهبود یادگیری ضایعات دهانی در دسترس بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نرم افزار Moodle mobile، زخم های دهانی، آموزش مبتی بر موبایل، تلفن هوشمند

عنوان انگلیسی Implementation and Evaluation of a Smartphone-Based Oral Wound Training Software
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present study aimed to evaluate the use of Moodle Mobile educational software designed for iOS and Android operating systems by students for the course of oral and maxillofacial diseases and their satisfaction. Materials & Methods: This educational software was designed to display teachers' information and ways to communicate with them, in addition to displaying various educational data and conducting tests. A total of 46 students who had chosen the course were divided into two groups with Android and iOS operating systems. Finally, the usage rate of students and also their satisfaction with this software were evaluated by gender using a checklist. Results: According to the results of this study the most used operating system was Android with a minimum and the maximum number of visits every 120 and 3 minutes, respectively. Girls used the phone almost 1.5 times (more than two hours a day) more than boys. The most use (80%) was only for social networks. The most educational use of the specialized field was half an hour. The average use of this software is about 80 minutes for girls and about 62 minutes for boys. Students' attention to display educational data was increased in the presence of the patient. The conditions for attending the department were mostly related to the display of educational data. Of the 34% who criticized the software, 50% were dissatisfied with the lack of slides. Conclusion: The software was well received by the dental students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mobile-based training, Moodle mobile software, Oral ulcers, Smartphone

نویسندگان مقاله جواد سرآبادانی | Javad Sarabadani
Oral and Maxillofacial Diseases Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran Associate Professor, Department of Oral and Maxillofacial Diseases, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مرکز تحقیقات بیماری های دهان، فک و صورت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران دانشیار گروه بیماری های دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مجید صنعت خانی | Majid Sanatkhani
Oral and Maxillofacial Diseases Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran Associate Professor, Department of Oral and Maxillofacial Diseases, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مرکز تحقیقات بیماری های دهان، فک و صورت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران دانشیار گروه بیماری های دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

امید ابوالحسنی | Omid Abolhasani
Student Research Committee, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کمیته تحقیقات دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مائده شکری | Maede Shokri
Student Research Committee, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کمیته تحقیقات دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مریم سادات دانشمند | Maryam sadat Daneshmand
Student Research Committee, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کمیته تحقیقات دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

عبدالله جوان رشید | Abdollah Javan Rashid
BSC of Statistics, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناس ارشد آمار، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی https://jmds.mums.ac.ir/article_19241.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات