این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۴۵، شماره ۴، صفحات ۷۶-۸۲
عنوان فارسی
بررسی الگوی فروش دستههای آنتیبیوتیک در سالهای ۱۳۹۶-۱۳۸۱ در ایران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: یکی از بخشهای بسیار مهم بازار دارویی کشور، بازار داروهای آنتیبیوتیک است که یکی از پرمصرفترین گروههای درمانی است و کمک فراوانی به بهبود و درمان بیماریها میکند. گرچه مصرف ناصحیح آن مشکلاتی از قبیل مقاومت میکروبی را به وجود میآورد. باتوجه به روند افزایشی مصرف آنتیبیوتیکها در ایران و جهان، بررسی و تحلیل بازار این دسته دارویی سبب آگاهی بیشتر پزشکان و سیاستمداران نظام سلامت شده و ازینرو از اهمیت فراوانی برخوردار است. این مطالعه، یک مطالعه کاربردی و سری زمانی است که با استفاده از دادههای فروش آنتیبیوتیکهای موجود در ایران در 16 سال انجام شده است. مواد و روشها:میزان فروش عددی داروهای آنتیبیوتیک موجود در بازار دارویی کشور از آمارنامه دارویی سال 1381 تا 1396 استخراج شد. سپس روند فروش داروهای هر گروه و همچنین نمودارهای فروش هر دسته از گروههای دارویی بررسی شده و نمودار رگرسیونی و متناسب با آن الگوی فروش متناسب با هر دسته رسم شد. یافتهها:در سال 1396، 9.54درصد بازار دارویی کشور متعلق به داروهای آنتیبیوتیک بوده است. بیشترین میزان فروش مربوط به دسته دارویی پنیسیلینها (87/38درصد) و سفالوسپورینها (92/25درصد) و کمترین میزان فروش مربوط به کارباپنمها و گلیکوپپتیدها (033/درصد) بوده است. به طور کلی داروهای گروه سفالوسپورین، کارباپنمها، لینکوزامید، گلیکوپپتید، ماکرولیدها و کینولونها دارای روند فروش افزایشی در سالهای مطالعه شده بودهاند. آمینوگلیکوزیدها، سولفونامیدها و داروهای ضد سل هم در سالهای مطالعه روند فروش نزولی داشتهاند. نتیجهگیری:در مجموع میزان مصرف داروهای آنتیبیوتیک در ایران رو به افزایش است. همچنین افزایش میزان مصرف داروهای با طیف اثر وسیع مانند سفیکسیم، سفپیم، آزیترومایسین و مروپنم نگرانکننده است. بنابراین نیاز به ایجاد سیاستهای کنترلی و نظارتی تجویز و مصرف آنتیبیوتیکها و مدیریت صحیح در این حوزه بیش از پیش احساس میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی فروش، آنتیبیوتیکها، مصرف منطقی آنتیبیوتیکها
عنوان انگلیسی
Trend analysis of the antibiotic categories’ sales in Iran during 2002-2017
چکیده انگلیسی مقاله
Background: One of the thriving pharmaceutical sectors is the antibiotic market, which is widely used to cure infections. However, the irrational use of antibiotics can cause microbial resistance. Due to the increasing consumption of antibiotics in Iran and the world, this pharmaceutical class's market research provides excellent insight for healthcare providers and is therefore of great importance. The present study is a practical and time-series study using 16 years of antibiotic sales data. Materials and methods:The digital sales of antibiotics from 2002 to 2017 were obtained from the Iranian Ministry of Health. Then, the sales patterns of each antibiotic category were examined. Findings:In 1396, 9.54% of the pharmaceutical market in Iran belonged to antibiotics. The highest sales were for Penicillins (38.87%) and Cephalosporins (25.92%), and the lowest sales for Carbapenems and Glycopeptides (0.33%) categories. In general, Cephalosporin, Carbapenem, Lincosamides, Glycopeptides, Macrolides, and Quinolones had growing sales patterns during the 16 years studied, while Aminoglycosides, Sulfonamides, and anti-tubular medicines had declining sales patterns. Conclusion:The use of antibiotics is showing an increasing trend in Iran. Also, there is a concern about increase in the use of broad-spectrum antibiotics, such as Cefixime, Cefepime, Azithromycin, and Meropenem. Therefore, there is a need to establish regulatory policies for antibiotic prescription and consumption and proper management in this area.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Sales pattern, Antibiotics, Rational use of antibiotics
نویسندگان مقاله
عاطفه موسوی | Atefeh Mousavi
Corresponding author, Ph. D Candidate at Department of Pharmacoeconomics and Pharma Management, School of Pharmacy, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
نویسنده مسئول، دستیار گروه مدیریت و اقتصاد دارو، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
مهدی محمدزاده | Mehdi Mohammadzadeh
Assistant Professor at Department of Pharmacoeconomics and Pharma Management, School of Pharmacy, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran-Pharmaceutical and Health Economics and Management Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استاد گروه مدیریت و اقتصاد دارو، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران-مرکز تحقیقات مدیریت دارو و درمان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
آیدین اسدیان | Aydin Asadian
Pharm. D students, School of Pharmacy, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی داروسازی عمومی، دانشکده داروسازی شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4108-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
داروسازی: (فارماکولوژی، اقتصاد دارو)
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات