این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پزشکی قانونی، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۱۸۲-۱۹۰

عنوان فارسی پیمایش احساس عدالت پزشکی نسبت به گردشگران سلامت مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های مشهد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مقدمه: اجرای عدالت یکی از مهم‌ترین موضوعات در زمینه اقدامات پزشکی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی احساس عدالت پزشکی در بین گردشگران سلامت مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های مشهد صورت پذیرفت. روش بررسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل 202 گردشگر پزشکی در دسترس بستری در بیمارستان‌های مشهد در سال 1398 بود. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته 39 سوالی بوده که 3 شاخص خدماتی، تعاملی و پزشکی را مورد ارزیابی قرار داده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار24 SPSS صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده مبین درک احساس عدالت در میان گردشگران سلامت است. از میان 3 شاخص مورد بررسی، شاخص ‌درمانی با میانگین 18/4‌درصد بالاترین احساس عدالت را در میان گردشگران به خود اختصاص داده است. شاخص‌های خدماتی و تعاملی نیز به ترتیب با میانگین 08/4‌درصد و 87/3‌درصد در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند. نتیجه‌گیری: گردشگران سلامت مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های مشهد، احساس تبعیض محسوسی نسبت به بیماران ایرانی درک نکرده‌اند. هرچند تشریح شیوه رسیدگی به قصور احتمالی و نحوه جبران آن در کنار کاهش تاخیر در ارائه خدمت، مولفه‌هایی‌ هستند که توجه بیشتر به آنها می‌تواند احساس رضایت بالاتری را در میان گردشگران سلامت به دنبال داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عدالت پزشکی، احساس عدالت، گردشگری پزشکی

عنوان انگلیسی Measuring the Sense of Medical Justice towards Health Tourists Visiting Mashhad Hospitals, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The existence of justice is one of the most important issues in medical practice. This study aimed to investigate the feeling of medical justice among health tourists visiting Mashhad hospitals. Methods: The method of present research is descriptive-analytical. The research population included 202 medical tourists hospitalized in Mashhad hospitals in 2019. The data collection method employing a researcher-made questionnaire included 39 questions that evaluated three service indicators, interactive, and medical. Data analysis was performed using 24 SPSS software. Results: The results indicate an understanding of the sense of justice within health tourists. Among the three indicators investigated, the index of treatment with an average of 4.18% has the highest sense of justice among tourists. Service and interactive indicators are also ranked next with an average of 4.08% and 3.87%, respectively. Conclusion: Health tourists visiting Mashhad hospitals did not conceive the feeling of significant discrimination against Iranian patients. However, the description of how to deal with possible negligence and how to compensate for it, along with reducing the delay in providing services, are components to which paying more attention  can lead to a higher level of satisfaction among health tourists.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical justice, Sense of justice, Medical tourism

نویسندگان مقاله سیدمهدی سیدزاده ثانی | Seyyed Mahdi Seyyedzadeh Sani
Department of Criminal Law and Criminology, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

علیرضا مشیراحمدی | Alireza Moshirahmadi
Department of Criminal Law and Criminology, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://sjfm.ir/browse.php?a_code=A-10-1373-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده حقوق پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات