این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
پزشکی قانونی
، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۷۳-۷۸
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی "آموزش مهارتهای تابآوری" و "مثبتاندیشی" بر کاهش تمایل به خودکشی در دانشجویان پسر
چکیده فارسی مقاله
اهداف: براساس شواهد موجود، میزان خودکشی بهویژه در میان جوانان در سالهای اخیر در حال افزایش است. بنابراین اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه، ضروری به نظر میرسد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مهارتهای تابآوری و مثبتاندیشی در کاهش تمایل به خودکشی در دانشجویان بود. مواد و روشها: در این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل که در سال 1397 انجام شد، 33 نفر از دانشجویان پسر شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بهصورت هدفمند انتخاب شده و بهصورت تصادفی در سه گروه 11نفره (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس اندیشهپردازی خودکشی (BSSI) استفاده شد. مداخله آموزشی برای گروه آزمایشی اول شامل آموزش مهارتهای تابآوری و برای گروه آزمایشی دوم شامل آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا)، تحلیل کوواریانس یکراهه و آزمون تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: میانگین نمرات پسآزمون افکار خودکشی و خردهمقیاسهای آن در هر دو گروه آزمایشی با گروه کنترل تفاوت معنیدار داشت (0/001p<). همچنین بین دو گروه آموزشی مهارتهای تابآوری و مهارتهای مثبتاندیشی نیز از نظر میانگین نمرات پسآزمون افکار خودکشی (0/01=p) و خردهمقیاسهای تمایل به مرگ (0/001=p) و آمادگی برای خودکشی (0/001=p) تفاوت معنیدار مشاهده شد، اما این دو گروه از نظر خردهمقیاس تمایل به خودکشی واقعی با هم تفاوت معنیداری نداشتند (0/06=p). نتیجهگیری: آموزش مهارت تابآوری نسبت به روش آموزش مثبتاندیشی بر کاهش تمایل به افکار خودکشی دانشجویان موثرتر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تابآوری، مثبتاندیشی، تمایل به خودکشی
عنوان انگلیسی
Effectiveness Comparison of “Resilience Skills Training” and “Positive Thinking” on Reducing Suicidal Ideation in Male University Students
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: According to the available evidence, the suicide rate, especially among young people, has been increasing in recent years. Therefore, it seems necessary to take preventive approaches. The purpose of this study was to compare the effectiveness of two training methods of resilience skills and positive thinking in reducing suicidal ideation in male students of university. Materials & Methods: In this semi-experimental study with pretest and posttest design with control group, 33 male students of Farhangian University in 2018 were selected by purposive sampling method and randomly divided into three groups of 11 people (two experimental groups and one control). The Beck Scale for Suicidal Ideation (BSSI) was used to collect data. The educational intervention for the first experimental group included the training of resilience skills and for the second experimental group included the training of positive thinking skills. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA), one-way analysis of covariance and post hoc test. Findings: In post-test, the mean scores of suicidal ideation and its subscales in both experimental groups were significantly different from the control group (p< 0.001). Also, there was a significant difference between the two groups of resilience skills and positive thinking skills in terms of mean scores of suicidal ideation (p=0.01) and subscales of suicidal tendency (p=0.001) and suicide preparation (p=0.001), but these two groups were not significantly different in terms of subscale of actual suicidal tendency (p=0.06). Conclusion: Resilience skills training is more effective in reducing students' suicidal ideation than positive thinking training.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Resilience, Positive Thinking, Suicidal Ideation
نویسندگان مقاله
مسعود صالحیشبلیزی | M. Salehi Shablizi
Educational Sciences & Psychology Department, Farhangian University, Ahvaz, Iran
گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران
الهام کیانیان | E. Kianian
Rehabilitation Organization of Khuzestan Province, Ahvaz, Iran
سازمان بهزیستی استان خوزستان، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://sjfm.ir/browse.php?a_code=A-10-1955-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی قانونی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات