این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۲۵، شماره ۶، صفحات ۱۳۷۸-۱۳۸۴

عنوان فارسی بررسی فراوانی شکایت‌های مربوط به قصورات دندانپزشکان و دندانسازان ارجاع‌شده به نظام پزشکی شهرستان کاشان طی سال‌های ۱۳۹۸-۱۳۸۷
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: در درمان دندانپزشکی، گاهی عوارض درمان به‌علت عدم وجود ارتباط حرفه‌ای صحیح با بیمار، منجر به نارضایتی بیمار و شکایت از دندانپزشک می‌گردد. هدف این مطالعه، ارائه تصویری از قصورهای دندانپزشکی در شهر کاشان بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی پرونده‌های شکایت از دندانپزشکان و دندانسازان شهرستان کاشان طی سال‌های 1387-1398 بررسی شد. چک‌لیست مطالعه، شامل متغیرهای مربوط به شاکی، شکایت و درمانگر و نوع درمان، تهیه و تکمیل گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها توسط SPSS ویرایش 22 و با استفاده از آزمون‌های آماری کای‌اسکوئر و دقیق فیشر برای متغیرهای کیفی و آزمون‌های t و آنالیز واریانس برای متغیرهای کمّی انجام شد. نتایج: در بین 52 پرونده، در 25 (48 درصد) پرونده رأی بر قصور درمانگر داده شده بود. میانگین سنی شاکیان 10/77±42/9 سال و 29 نفر (8/55 درصد) زن بودند. دندانپزشکان مرد (82/7 درصد) بیشتر از دندانپزشکان زن در پرونده‌ها حضور داشتند. فراوانی شکایات به‌ترتیب مربوط‌به: دندانپزشکان عمومی (75 درصد)، دندانسازان (17 درصد) و متخصصان دندانپزشکی (8 درصد) بود. 5/86 درصد شکایات از مراکز خصوصی و 13/5 درصد از مراکز دولتی بودند. علت بیشترین شکایات، نارضایتی از درمان (96/2 درصد) و بیشترین فراوانی قصورات، عدم مهارت دندانپزشک (32/7 درصد) بود. نتیجه‌گیری: مهم‌ترین علت شکایت از شاغلان حرفه دندانپزشکی، عدم ارتباط مناسب با بیمار است. با افزایش دانش و بهبود مهارت‌های ارتباطی با بیمار می‌توان مانع طرح بسیاری از شکایت‌ها شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قصور پزشکی، دندانپزشکی، دندانپزشکی قانونی

عنوان انگلیسی A study of frequency and causes of complaints against dentists and experimental dentist' malpractices referred to Kashan general medical council from 2008-2019
چکیده انگلیسی مقاله Background: In dental treatment, sometimes the results and complications of treatment along with the failure of the dentist in establishing a professional relationship with the patient, can lead to dissatisfaction and complaints against the dentist. This study aimed to offering a picture of dental malpractices in Kashan. Materials and Methods: In this descriptive cross-sectional study, we assessed complaints against dentists and experimental dentists between 2008-2019 in Kashan. The study checklist includes complainant and therapist variables, type of treatment, and complaint variables. Data analysis was performed by SPSS-22 and Chi-square and Fisher's exact tests for qualitative variables and t-test and analysis of variance for quantitative variables. Results: The results showed that 25(48%) of 52 complaints were proved to be medical malpractice. The mean age of complainants was 42.9±10.77 and 29 cases (55.8%) were women. Most practitioners that had complained of were male (82.7%). The frequency of complaints was related to general dentists (75%), experimental dentists (17%), and specialists (8%), respectively. 86.5% of complaints were related to private centers and 13.5% were related to governmental centers. The most common cause of complaints was dissatisfaction with treatment (96.2%) and the most type of malpractice was due to lack of expertise (32.7%). Conclusion: According to this study, one of the most important reasons for complaints against dental practitioners is the lack of communication between patients and dentists. Increasing scientific and technical skills and improving communication skills with patients can prevent many complaints.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical malpractice, Dentistry, Forensic dentistry

نویسندگان مقاله اناهیتا رنجبر | anahita ranjbar


حسین اکبری | Hosein Akbari


سارا اعظمی | Azami Azami


آمنه تقدیسی | Amene Taghdisi



نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3753-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات