این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
فیض
، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۸۶۶-۸۷۵
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس شغلی ادراک شده
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان در سازمانها، استرس شغلی است که سلامت و بهداشت بسیاری از آنان را در معرض خطر قرار میدهد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی بسته آموزشی محققساخته مقابله با استرس شغلی و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس شغلی ادراکشده کارکنان شرکت تامکار بود. مواد و روشها: طرح پژوهش، ترکیبی - اکتشافی و در بخش کمّی از نوع کارآزمایی بالینی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت تامکار شهر اصفهان بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند 45 نفر از کارکنان انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه قرار داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استرس شغلی پارکر و دکوتیس (1983)، استفاده گردید. گروههای آزمایشی، آموزش را بهترتیب در 8 جلسه (شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی) و 8 جلسه (مقابله با استرس شغلی محققساخته) 90 دقیقهای دریافت کردند. نتایج: میانگین و انحراف معیار استرس شغلی در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری گروه کنترل (55/0±10/2، 38/0±51/2، 74/0±62/2)، گروه بسته آموزشی(83/0±23/3، 66/0±27/2، 75/0±01/2) و گروه شناختدرمانی (04/1±36/2، 73/0±89/1، 37/0±77/1) بود. نتایج بهدستآمده نشان داد که بسته آموزشی مقابله با استرس نسبت به رویکرد شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ادراکشده شغلی تأثیر بیشتری دارد و این اثربخشی در مرحله پیگیری نیز ادامه داشته است (002/0≤05/0P=). نتیجهگیری: رویکردهای شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی را میتوان در محیطهای صنعتی و سازمانی برای کاهش استرس کارکنان استفاده نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس شغلی ادراکشده، شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی، بسته آموزشی محققساخته مقابله با استرس شغلی
عنوان انگلیسی
Comparing the Effectiveness of Occupational Stress Educational Package with Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Perceived Job Stress of Tam Ker’s Employees
چکیده انگلیسی مقاله
BBackground: One of the factors affecting the performance of employees in organizations is job stress, which endangers the health of many of them; therefore this study aimed to compare the effectiveness of occupational stress educational package and mindfulness-based cognitive therapy on the perceived job stress. Materials and Methods: Research method of combined-exploratory type which in a quantitative it was a clinical trial. For this purpose, the statistical population included all employees of Tomkar's company in Isfahan. Using targeted sampling, 45 employees were selected and randomly assigned to three groups. The Parker and Decotiis job stress questionnaire (1983) was used to collect information. The experimental groups received training in 8 sessions (mindfulness-based cognitive therapy) and 8 sessions (researcher-made occupational stress educational package) in 90 minutes, respectively. Results: Mean and standard deviation of job stress were in pre-test, post-test and follow-up of control group (0.55±2.10, 0.38±2.51, 0.74±2.62) training package group (0.83±23.3, 0.66±2.27, 0.75±2.01)) and cognitive therapy group (1.04±2.36, 0.73±1.89, 37.0±1.77). The obtained results showed that occupational stress educational package has a greater impact on perceived job stress than mindfulness-based cognitive therapy approach and this effectiveness continued in the follow-up (P=0.002≤0.05). Conclusion: Mindfulness-based cognitive therapy approaches and occupational stress educational package in industrial and organizational environments can be used to reduce employee stress.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Perceived job stress, mindfulness-based cognitive therapy, Researcher-made educational- package for coping with job stress.
نویسندگان مقاله
سمیه گرجی | SOMAYEH GORJI
دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان
اصغر آقایی | ASGHAR AGHAEI
دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان
محسن گل پرور | MOHSEN GOLPARVAT
دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3827-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات