این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۳۲، شماره ۷، صفحات ۵۱۶-۵۲۴

عنوان فارسی بررسی میزان شیوع اختلالات روانی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه استان آذربایجان غربی
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان شیوع اختلالات روانی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه استان آذربایجان غربی بود. مواد و روش‌ کار: روش پژوهش ازنظر هدف، آینده‌نگر و بنیادی و ازنظر روش‌شناختی، مطالعه‌ای توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه استان در سال تحصیلی 97- 1396 به تعداد 133060 نفر (پسر 71906 و دختر 61154) بودند. ازاین‌بین تعداد 800 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و سیاهه رفتاری آخنباخ (YSR) را تکمیل نموده و توسط روانشناس بالینی با ابزار تشخیصی نیمه ساختاریافته K-SADS-PL مورد مصاحبه بالینی قرار گرفتند. در این پژوهش از شاخص‌های توصیفی فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری خی دو جهت تحلیل سؤالات پژوهش استفاده شد یافته‌ها:. نتایج پژوهش نشان داد که شیوع کلی اختلالات روانی در استان آذربایجان غربی 99/16 درصد بود. شیوع اختلالات روانی در شهر 82/17 درصد و در روستا 06/16 درصد، در دختران 51/18 درصد و در پسران 94/15 درصد بود. شیوع مشکلات عاطفی 37/4 درصد، اضطراب 12/6 درصد، مشکلات جسمانی 25/2 درصد، بیش فعالی 75/1 درصد، نافرمانی مقابله‌ای 5/1 درصد و سلوک 1 درصد بود همچنین شیوع مشکلات عاطفی (دختران 90/4 و پسران 99/3 درصد)، اضطراب (دختران 81/6 و پسران 63/5 درصد)، مشکلات جسمانی (دختران 81/3 و پسران 93/0 درصد)، بیش فعالی (دختران 36/1 و پسران 11/2 درصد)، نافرمانی مقابله‌ای (دختران 36/1 و پسران 64/1 درصد) و سلوک (دختران 27/0 و پسران 64/1 درصد) بود با توجه به محل سکونت شهر/روستا شیوع مشکلات عاطفی (شهر 54/4 و روستا 02/5 درصد)، اضطراب (شهر 89/5 و روستا 03/7 درصد)، مشکلات جسمانی (شهر 18/2 و روستا 51/2 درصد)، بیش فعالی (شهر 02/2 و روستا 1 درصد)، نافرمانی مقابله‌ای (شهر 02/2 و روستا 0 درصد) و سلوک (شهر 17/1 و روستا 50/0 درصد) بود (P≤0.05). بحث و نتیجه‌گیری: میزان شیوع اختلالات روان‌پزشکی در دانش‌آموزان متوسطه اول استان آذربایجان غربی شیوع بالایی دارد. با توجه به این میزان شـیوع، ضروری است مطالعات سبب‌شناسی برای اختلالاتی که شیوع بالایی دارند انجام شود و سیستم‌های بهداشـتی با همکاری آموزش‌وپرورش برنامه‌های پیشگیرانه‌ای را برای عموم دانش‌آموزان طراحی و به مورداجرا درآورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شیوع، اختلالات روانی، مشکلات عاطفی، اضطراب، مشکلات جسمانی، بیش فعالی، نافرمانی مقابله‌ای، سلوک

عنوان انگلیسی INVESTIGATING THE PREVALENCE OF MENTAL DISORDERS AMONG HIGH SCHOOL STUDENTS IN WEST AZERBAIJAN PROVINCE
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: The aim of this study was to investigate the prevalence of mental disorders among high school students in West Azerbaijan Province. Materials & Methods: The research method was descriptive-cross-sectional. The statistical population consisted of 133060 subjects (71906 boys and 61154 girls) who were students of the first secondary school in the province. Of these, 800 students were selected as the research sample using multi-stage cluster sampling and completed the Akhenbach Behavior List (YSR) and they were interviewed by a clinical psychologist with semi-structured diagnostic tools (K-SADS-PL). Results: In this study, various descriptive indicators (percentage, mean and standard deviation), and statistical test of chi-square were used to analyze the research questions. The results showed that the overall prevalence of mental disorders in West Azerbaijan province was 16.99%. The prevalence of mental disorders in the city was 17.82% and in the village, it was 16.6%, in girls it was 18.51% and in boys, it was 15.94%. Also, the prevalence of emotional problems was 4.37%, anxiety was 6.12%, physical problems was 2.25%, ADHD was 1.75%, confronting disobedience was 1.5% and conduct disorder was 1% (p≤0.05). Conclusion: The prevalence of psychiatric disorders is high in first-grade students of West Azerbaijan province. Given this prevalence, it is essential to conduct etiological studies for highly prevalent disorders. Also, health systems, in collaboration with education, should design and implement prevention programs for all the students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله prevalence, mental disorders, emotional problems, anxiety, physical problems, ADHD, Confronting disobedience, Conduct disorder

نویسندگان مقاله غلامرضا فدوی دیلمقانی | Gholamreza Fadavi dimaqani
Master of General Psychology, Education Organization of West Azerbaijan Province, Urmia, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایران

حسن سطوت قصریکی | Hassan Satvat qasriki
PhD Student in Clinical Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran (Corresponding Author)
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)

فرزانه میکائیلی منیع | Farzane Mekaili manie
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

احمد امامی | Ahmad Emami
Master of General Psychology, Education Organization of West Azerbaijan Province, Urmia, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایران

اصغر رشیدی | Asghar Rashidi
Master of General Psychology, Education Organization of West Azerbaijan Province, Urmia, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سازمان آموزش پرورش استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایران


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4546-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی(توصیفی- تحلیلی)
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات