این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۳۱، شماره ۱۲، صفحات ۹۲۷-۹۳۳
عنوان فارسی
اثربخشی درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر وابستگی به اینترنت و راهبردهای ناسازگار شناختی تنظیم هیجان در دانشآموزان مبتلا به اعتیاد اینترنتی
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: اعتیاد اینترنتی یکی از بزرگترین مشکلات جوامع بشری است. اهدف از این مطالعه بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر کاهش وابستگی به اینترنت و راهبردهای ناسازگار شناختی تنظیم هیجان در دانشآموزان مبتلا به اعتیاد اینترنتی بود. مواد و روش کار: این پژوهش نیمهآزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مبتلا به اعتیاد اینترنتی هنرستانهای دولتی شهر تبریز در سال تحصیلی99-1398 بود. برای بهدست آوردن نمونه از میان نواحی پنجگانه آموزش و پرورش شهر تبریز، یک ناحیه و سپس یک هنرستان پسرانه به صورت تصادفی انتخاب شد و در ادامه دانشآموزان دارای ملاکهای ورود به پژوهش با روش غربالگری انتخاب و از میان آنان تعداد 40 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در گروههای 20 نفره در 2 گروه آزمایشی و گواه به شیوه تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایشی در طی هشت هفته درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی دریافت کرد و در این مدت گروه گواه هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از آزمون تشخیصی 20 گویهای اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه تنظیم شناختی هیحان استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تحلیل دادههای بهدست آمده از مقایسه پسآزمون دو گروه نشان داد که نمرات وابستگی به اینترنت و راهبردهای ناسازگار شناختی تنظیم هیجان در گروه آزمایش و گواه تفاوت معنیداری دارند (01/0=P). بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی موجب کاهش علائم وابستگی به اینترنت و راهبردهای ناسازگار شناختی تنظیم هیجان در دانشآموزان مبتلا به اعتیاد اینترنتی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی، وابستگی به اینترنت، راهبردهای ناسازگار شناختی تنظیم هیجان، دانشآموزان مبتلا به اعتیاد اینترنتی
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Emotion Efficacy Therapy on Internet Dependency and Negative Cognitive Emotion Regulation Strategies among Students Addicted to Internet: A Quasi-Experimental Design
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: Internet addiction is one of the most important problems of the human societies. The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotion efficacy therapy on reducing internet dependency and negative cognitive emotion regulation strategies (self-blame, other-blame, rumination, and catastrophizing) among students addicted to internet. Methods & Materials: The research was quasi-experimental design with pre- and post-test and control group. The study population included all male students of state technical schools addicted to internet in year 2020 in Tabriz, Iran. In order to select the sample, one district from five educational districts was chosen and then a technical school was selected randomly. After that, the students possessing the inclusion criteria to the research were screened by Young's Internet Addiction Test (YIAT20) and then 40 students were randomly assigned to either experimental or control group, each group consisting of 20 students. The experimental group received eight session emotion efficacy therapy whereas the control group received no intervention. For the collection of data, Young's Internet Addiction Test (YIAT20) and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) were used. The collected data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Results: The results from the comparison of the post-tests of the groups indicated that scores of internet dependency (p< 0.01), and negative cognitive emotion regulation strategies (self-blame (p< 0.01), other-blame (p< 0.01), rumination (p< 0.01) and catastrophizing (p< 0.01) (of experimental and control groups differed significantly. The analysis of data showed that emotion efficacy therapy reduced internet dependency and negative cognitive emotion regulation strategies (self-blame, other-blame, rumination and catastrophizing) among students addicted to internet. Conclusion: Emotion efficacy therapy is one of the most recently developed approaches used to treat different psychological disorders. Taking into account the results of the present study, emotion efficacy therapy can be used to treat internet dependency and negative and maladaptive emotion regulation strategies such as self-blame, other-blame, rumination, and catastrophizing.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotion efficacy therapy, Internet dependency, Negative cognitive emotion regulation strategies, Students
نویسندگان مقاله
منصور بیرامی | Mansour Bayrami
Professor, University of Tabriz, Faculty of Education and Psychology, Department of Psychology, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز
تورج هاشمی نصرت آباد | Touraj Hashme Nosratabad
Professor, University of Tabriz, Faculty of Education and Psychology, Department of Psychology, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز
خلیل اسماعیل پور | Khalil ESmaeilpour
Associate Professor., University of Tabriz, Faculty of Education and Psychology, Department of Psychology, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز
علی شیری | Ali Shiri
Ph.D. Student, University of Tabriz, Faculty of Education and Psychology, Department of Psychology, Tabriz, Iran. (Corresponding Author)
دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3308-3&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی(توصیفی- تحلیلی)
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات