این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۳۱، شماره ۸، صفحات ۶۲۲-۶۳۴
عنوان فارسی
ارزیابی اپیدمیولوژیکی علل و عوامل کلینیکی، رفتاری و مؤلفههای آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری: یک مطالعه مروری
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: عوامل رفتاری و مؤلفههای آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری هنوز بهروشنی شناسایی نشدهاند و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد. پایه این نوع از اختلالات عصبشناختی است. شناخت نوع اختلال یادگیری و ریشهیابی آنها بهویژه در دانشآموزان میتواند در رفع و پیشگیری از این کمتوانی کمک مؤثری داشته باشد. مطالعه حاضر باهدف ارزیابی اپیدمویولوژیکی علل و عوامل کلینیکی، رفتاری و مؤلفههای آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری طراحی و انجام گرفته است. مواد و روش کار: در مطالعه مروری حاضر، نخست مقالات مربوط به پژوهشهای انجام شده قبلی (30 مقاله مرتبط با موضوع) در خصوص موضع تحت بررسی از شش پایگاه ملی و بینالمللی شامل: Google Scholar, SID, Magiran, Pubmed, ISI, Scopus از ابتدای سال 2010 تا نیمه دوم سال 2020 استخراج گردیدند. سپس مطالب جمعآوریشده با تمرکز بر ارزیابی اپیدمیولوژیک این نوع اختلال و ارائه راهحل پیشگیریکننده خلاصه و موردبحث قرار گرفتند. یافتهها: نتایج حاصل از مرور مقالات مرتبط با موضوع تحت بررسی نشان میدهد که عوامل و مؤلفههای اپیدمیولوژیکی که بالقوه میتوانند در اختلال یادگیری دانشآموزان دخیل باشند؛ عبارتاند از: 1-مشکلات بیو شیمیایی؛2- وراثت و مسائل ژنتیکی؛3--جنبوجوش بیشازحد (ابتلا به بیش فعالی)؛4- فقدان انگیزش کافی؛ 5- -فقدان هماهنگی لازم در حرکات؛ 6- دقت بیشازاندازه بهجزئی از کل و 7- عدم تعادل هورمونی؛ 8- اختلالات حافظه و اختلالات توجه. در این راستا، افزایش کیفیت زندگی و ارتقاء استانداردها، تجهیز و کارآمدی مراکز ناتوانیهای یادگیری در بهبود علائم اختلال یادگیری دانشآموزان مؤثر و مفید است. بحث و نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر بهصورت جامع عوامل رفتاری و مؤلفههای آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری را مشخص نمود؛ و امید است سیاستگذاران بخش پزشکی، بهداشت و آموزش با در نظر گرفتن آنها، بتوانند راهکارهای مناسب را جهت اجرای سیاستهای بهینه در بخش پیشگیری، بازتوانی و درمان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اعمال و اجرا نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اپیدمیولوژی، عوامل رفتاری، مؤلفههای آموزشی، کارکرد حافظه، اختلالات یادگیری، دانشآموزان
عنوان انگلیسی
EPIDEMIOLOGICAL EVALUATION OF CLINICAL AND BEHAVIORAL CAUSES AND FACTORS AFFECTING MEMORY FUNCTION IN IMPROVING THE PERFORMANCE OF STUDENTS WITH LEARNING DISABILITIES: A REVIEW STUDY
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: Behavioral factors and educational components affecting memory function in improving the performance of students with learning disabilities have not yet been clearly identified and research is ongoing. The basis of this type of disorder is neurological. Identifying the type of learning disability and finding its roots, especially in students, can be effective in eliminating and preventing this disability. The aim of this study was to evaluate the epidemiological evaluation of clinical, behavioral causes and factors affecting memory function in improving the performance of students with learning disabilities. Materials & Methods: In the present review study, first articles related to previous research on the position under study were extracted from six national and international databases including: Google Scholar, SID, Magiran, Pubmed, ISI, Scopus from the beginning of 2010 to the second half of 2020. The collected materials were then summarized and discussed focusing on the epidemiological evaluation of this type of disorder and providing a preventive solution. Results: The results of reviewing articles related to the subject under study show that epidemiological factors and components that could potentially be involved in students' learning disabilities; It can be summarized as follows: 1- Biochemical problems; 2- Inheritance and genetic issues; 3- Excessive activity (hyperactivity); 4- Lack of sufficient motivation; 5- Lack of necessary coordination in movements; 6- Excessive accuracy to a part of the whole and 7- Hormonal imbalance; 8- Memory disorders and attention disorders. In this regard, increasing the quality of life and improving standards, equipping and efficiency of learning disabilities centers in improving the symptoms of students with learning disabilities is effective and useful. Conclusion: The findings of the present study comprehensively highlights the behavioral factors and educational components affecting memory function in improving the performance of students with learning disabilities. It is hoped that policy makers in medicine, health and education can consider appropriate strategies to implement them. Implement and implement optimal policies in the prevention, rehabilitation and treatment of students with learning disabilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Epidemiology, Behavioral factors, Educational components, Memory function, Learning disabilities, Students
نویسندگان مقاله
زیبا یحیی نژاد | Ziba Yahyanejad
Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran.
گروه علوم تربیتی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند
مصطفی شیخ زاده | Mustafa Sheikhzadeh
Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran.
گروه علوم تربیتی، واحد مرند، دانشگاه آزاداسلامی، مرند
محمدعلی مجلل چوبقلو | Mohammad Ali Mojalal Chobaghloo
Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran.
گروه علوم تربیتی، واحد مرند، دانشگاه آزاداسلامی، مرند
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4609-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات