این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۶، شماره ۵۲، صفحات ۳۷-۵۰
عنوان فارسی
افزایش یادگیری در سازمانها در پرتو نقش آفرینی رهبران تحول آفرین در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهشهای انجام شده در زمینه رهبری تحول آفرین نشان می دهد که رهبری تحول آفرین منجر به رشد و توسعه سازمانی می شود. به همین دلیل در چند دهه اخیر، توجه رهبری تحول آفرین به یک ضرورت غیرقابل اجتناب تبدیل شده است چرا که سازمانها از طریق رهبری تحولآفرین میتوانند شاخصهای مزیت رقابتی خود از جمله یادگیری سازمانی را بهبود و توسعه دهند. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری تحولآفرین و مؤلفه های آن با یادگیری سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میباشد. روش کار: روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی است. جهت جمعآوری دادههای مورد نظر، تعداد 117 نفر از کارکنان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه رهبری تحولآفرین باس و آوالیو و پرسشنامه یادگیری سازمانی نیف میباشد که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0.87 و0.88 به دست آمد. روایی این پرسشنامه ها نیز مورد تائید متخصصان قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آزمون های تی تک نمونه ای و همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافتهها: نتایج تی تک نمونه ای نشان داد که وضعیت رهبری تحول آفرین و یادگیری سازمانی در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد . نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین رهبری تحول آفرین و تمامی مؤلفه های آن با یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد . نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت که وجود رهبری تحول آفرین در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منجر به توسعه و بهبود یادگیری سازمانی می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Increase Learning in Organizations by playing the role of transformational leadership ( Isfahan University of Medical Sciences)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: studies show that organizations using transformational leadership, achieve high levels of growth and development. For this reason, in recent decades, transformational leadership has become an unavoidable necessity, because through transformational leadership organizations can improve their competitive advantage such as organizational learning. Therefore, the main purpose of this paper is to investigate the relationship between transformational leadership and organizational learning at Isfahan University of Medical Sciences. Methods: Research method was descriptive-correlative. To collect data, 117 employees at Isfahan University of Medical Sciences were surveyed. Research instruments were to questionnaires: 1) Bass and Avalio’s transformational leadership, and 2) Neif’s organizational learning. Reliability coefficients were.87 and .88 respectively, using Chronbach’s formula. The collected data were analyzed using one- sample t-test, and Pearson correlation. Results: Findings showed that there are a positive and significant relationship between transformational leadership and its components (Idealized Influence, Inspirational Motivation, Intellectual Stimulation, and Individualized Consideration) with organizational learning.T test results showed that transformational leadership and organizational learning are in a rather good status. Conclusion: according to the findings, it can be suggested that the existence of transformational leadership can result in the improvement of organizational learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حیدر چوپانی | h choupani
university of isfahan
دانشگاه اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشکده روان شناسی و علو م تربیتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سید علی سیادت | sa siadat
university of isfahan
دانشگاه اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشکده روان شناسی و علو م تربیتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مریم کاظم پور | m kazempour
university of isfahan
دانشگاه اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشکده روان شناسی و علو م تربیتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
ریوف رحیمی | r rahimi
university of isfahan
دانشگاه اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشکده علوم اداری و اقتصاد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مسلم ملکی حسنوند | m maleki hasanvand
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-930-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات