این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۲۶، شماره ۶، صفحات ۲۴-۳۷

عنوان فارسی طراحی مدل بین‌الملل سازی کسب ‌وکارهای خدماتی مناطق مرزی کشور در صنعت توریسم درمانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: توسعه توریسم درمانی می‌تواند به رونق اشتغال در مناطق مرزی کمک نماید. این مطالعه باهدف طراحی مدل بین‌الملل سازی کسب‌وکارهای خدماتی مناطق مرزی کشور در صنعت توریسم درمانی انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر با رویکرد ترکیبی کمی- کیفی به صورت تبیینی متوالی Sequential explanatory))انجام شد. در فاز کیفی برای شناسایی مؤلفه‌های اصلی برای بین‌الملل سازی کسب‌وکارهای خدماتی در مناطق مرزی کشور با رویکرد گردشگری سلامت از مرور متون و مصاحبه عمیق و برای نهایی سازی مؤلفه ها از روش دلفی استفاده شد. در فاز کمی از تحلیل عاملی اکتشافی جهت ارزیابی مدل استخراج یافته استفاده گردید. جهت تجزیه‌وتحلیل داده از تحلیل محتوای کیفی و معادلات ساختاری استفاده ونرم‌افزارهای مورد نظرSPSS-PLS می‌باشد. یافته‌ها: برای شناسایی مؤلفه‌های اصلی در مجموع با انجام 20 مصاحبه به اشباع رسید و برای نهایی سازی مدل 388 نفر وارد مطالعه شدند. تعداد 7 بعد به‌عنوان ابعاد مدل به همراه زیر مؤلفه‌ها استخراج‌ شد. نتایج نشان داد که کلیه عوامل ساختاری، رفتاری و محیطی به میزان 0/83 با مقدار t 45/12 بر روی فرایندها تأثیر و به میزان 0/75 مقدار t 10/34 بر روی نتایج به‌دست‌آمده مؤثر خواهد بود و همچنین کلیه ابعاد فرایندی به میزان 0/87 و مقدار t 12/67 بر روی نتایج تأثیرگذار هستند و می‌توان بیان داشت که روابط صحت علی موجود درمدل تحقیق تائید شده و مدل نیز مناسب است. نتیجه‌گیری: کلیه عوامل ساختاری،رفتاری و محیطی بر روی فرایندها و نتایج به‌دست‌آمده مؤثر خواهند بود و همچنین کلیه ابعاد فرایندی بر روی نتایج تأثیرگذار هستند و مدل مذکور مورد تائید قرار گرفت؛ بنابراین برای بین‌الملل سازی توریسم درمانی در ابتدا بایستی وضعیت فعلی مناطق مرزی کشور با مدل مذکور مقایسه گردد و برای حرکت به سمت بین‌الملل سازی اقدامات لازم طی برنامه چند ساله به اجرا گذاشته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل کسب‌وکار، توریسم، توریسم درمانی، بین‌المللی سازی، مناطق مرزی

عنوان انگلیسی Design of an Internationalization Model for Service Businesses in Border Areas in Medical Tourism
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Development of medical tourism can contribute to employment boom in border areas. This study aimed to design an internationalization model for service businesses in border areas in relation to medical tourism industry. Materials and Methods: The current study was performed by using a sequential explanatory mixed method. In qualitative stage, to identify principal components for internationalization of service businesses in border areas considering medical tourism, literature review and in-depth interview were carried out and to finalize the components, Delphi method was used. In quantitative stage we used exploratory factor analysis to evaluate the extracted model. Using SPSS and Smart PLS softwares, we used qualitative content analysis and structural equations for data analysis. Results: For the identification of the principal components, a total of 20 in-depth interviews were performed and, for finalization of the model, 388 people were entered into the study. Seven dimensions as the model dimensions along with sub-components were extracted. The results showed that all the structural, behavioral and environmental factors were effective in the processes (amount: 0.83 and t: 45.12) and the results (amount: 0.75 and t: 10.34). Also all dimensional processes can affect the results (amount: 0.87 and t: 12.67). It can be concluded that casual accuracy relationships existing in the studied model are confirmed and it is a suitable model. Conclusion: All the structural, behavioral and environmental factors can affect the results and processes. Also all dimensional processes can affect the results. The above mentioned model was confirmed. Therefore, to internationalize medical tourism, at first, the current status of the country's border areas should be compared to that of the model. In order to move forward for internationalization, necessary actions based on a multi-year plan should be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Business model, Tourism, Medical tourism, Internationalization, Border areas

نویسندگان مقاله انور ابراهیمی | anvar ebrahimi
PhD Student, Department of entrepreneurship, Qazvin Branch, Islamic Azad University Qazvin, Iran
دانشجوی دکتری ،گروه کار آفرینی ،واحد قزوین ،دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ،ایران

علی بدیع زاده | Ali Badi zadeh
Assistant Professor, Management Group Qazvin Branch, Islamic Azad University Qazvin, Iran
استادیار، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران

کامبیز حیدرزاده هنزائی | kambiz Heidar Zadeh Hanazaei
Assistant Professor, Business management group ،University and Research ،Islamic Azad University Tehran, Iran
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران ،ایران


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5779-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم انسانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات