این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۱۱۷-۱۳۱
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درمان شناختی-رفتاری در بهبود خستگی بیماران مبتلابه مالتیپل اسکلروزیس
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: مالتیپل اسکلروزیس (ام.اس) یک بیماری مزمن، شایع و پیشرونده دستگاه عصبی است که افراد مبتلابه آن در طول زندگی خود از عوارض ناشی از آن رنجبرده و اختلالات جسمی و عاطفی متعددی را تجربه میکنند. پژوهش حاضر باهدف بررسی مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درمان شناختی رفتاری بر خستگی بیماران مبتلابه مالتیپل اسکلروزیس انجامگرفته است. مواد و روش ها: این پژوهش در چهارچوب طرح کار آزمایی بالینی با پیشآزمون و پسآزمون اجراشده است. از میان بیماران مبتلابه ام.اس مراجعهکننده به بخش اعصاب درمانگاه بیمارستان بقیهالله (عج ا...) 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخابشده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. دادههای بهدستآمده، با استفاده از تحلیل واریانس و کوواریانس تجزیهوتحلیل شد. ابزار مورد استفاده مقیاس شدت خستگی در بیماران ام.اس مقیاس شدت خستگی بود که در مراحل پیش از درمان (پیشآزمون) و بعد از درمان (پسآزمون) توسط بیماران تکمیل گردید. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که هر دو درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی رفتاری در بهبود خستگی افراد مبتلابه بیماری ام.اس با اندکی تفاوت و به یکمیزان مؤثر واقعشدهاند، بهطوریکه نمرات آزمودنیها در پسآزمون در مقیاس خستگی کاهش معناداری نسبت به نمرات پیشآزمون داشتند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی رفتاری به یک اندازه میتواند در کاهش خستگی افراد مبتلابه ام.اس مؤثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، درمان شناختی رفتاری، خستگی، مالتیپل اسکلروزیس.
عنوان انگلیسی
Comparison of the effectiveness of acceptance and commitment therapy and cognitive behavior therapy on fatigue in multiple sclerosis (MS) patients
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Multiple sclerosis (MS) is a chronic progressive inflammatory disease of the central nervous system that patients suffer from its complications and experience physical and emotional side effects in their lifetime. The purpose of this study was to compare the effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) and cognitive behavior therapy (CBT) on fatigue in MS patients. Materials and Methods: This was a clinical trial with pre and post-test design. Among the patients with MS referring to the neurology department of Baqiyatallah Hospital, 30 patients were selected by convenient sampling method and randomly divided into two experimental and one control groups. Fatigue severity scale (FSS) was used to assess fatigue in the MS patients in the pre-treatment (pre-test) and post-treatment (post-test) stages. Results: The results showed that ACT and CBT only with a little difference had similar effects on the improvement and decrease of severity of fatigue so that, we found a significant decrease in the scores of severity of fatigue in the post-test compared to the scores in the pre-test. Conclusion: The results indicated that ACT and CBT had the same effect on reducing the severity of fatigue in the MS patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Acceptance and commitment therapy, Cognitive behavior therapy, Fatigue, Multiple sclerosis.
نویسندگان مقاله
محسن کریمی | Mohsen Karimi
Department of Anatomical Sciences, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج ا...)، تهران، ایران.
کاوه قادری بگه جان | kaveh qaderi bagajan
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University,
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
زهرا نقش | Zahra Naghsh
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
طاهره قزاقی | Tahereh Ghazaghi
Department of Psychology, Faculty of Psychology, International Tabriz-Aras University, Tabriz, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی، پردیس بین المللی ارس دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
لیدا ملک زاده | Lida Malekzadeh
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4678-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روان شناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات