این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۸۶-۱۰۴
عنوان فارسی
مروری بر مداخلات آموزشی و مراقبتی پس از زایمان در ایران
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: دوره پس از زایمان را میتوان یکی از حساسترین مراحل زندگی به شمار آورد. در کشورهای مختلف مراقبتهای ویژهای در نظر گرفته شده است، این مطالعه با هدف بررسی برنامههای مراقبتی و آموزشی پس از زایمان در ایران انجام شده است. مواد و روشها: داده های این پژوهش با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی Scientific Information Database، IranMedex، Magiran، Cochrane Library ، PubMed، Google Scholar، Web of Science و Scopus بدست آمد. برای جستجوی مقالات در منابع فارسی از کلید واژههای مرتبط با موضوع، دوره پس از زایمان، دوره بعد از زایمان، کارآزمایی بالینی، برنامه، آموزش، مراقبت، مداخله و معادل انگلیسی آنها از سال 1388 تا سال 1398در ایران جستجو شد سپس عناوین و چکیدههای مقالات توسط چک لیست کانسورت و جداد مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت 49 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد ارائه مداخلات در هشت حیطه آموزشهای مبتنی بر مراقبت در منزل، حمایت پس از زایمان، تئوریهای ارتقاء سلامت، تمرینات بدنی، مشاورهای، آموزش الکترونیک، آموزشهای چهره به چهره، آموزشهای گروهی تقسیم شدند. متغیرهای مورد بررسی شامل کیفیت زندگی، افسردگی پس از زایمان، شیردهی، رضایت از مراقبتها، خستگی و خواب پس از زایمان و عملکرد مادران بود. نتیجهگیری: بهبود کیفیت مراقبتهای پس از زایمان نیازمند غنیتر شدن محتوای برنامه کشوری مبتنی بر شواهد موفق تحقیقات موجود در کشور میباشد که در برخی بخشها همچون ویزیت در منزل و با پیگیری تلفنی مادران طی دوره پس از تولد میباشد
کلیدواژههای فارسی مقاله
دوره پس از زایمان، مطالعه تجربی، برنامه، آموزش، مراقبت
عنوان انگلیسی
A Review of Postpartum Care Education and Care Interventions in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
background and Aim: Postpartum period can be considered one of the most sensitive life stages. Special care is provided in different countries. The Aim Of this study is to Survey postpartum care and educational programs in Iran. Materials and Methods: Data were collected by searching, Scientific Information Database, IranMedex, Magiran, Cochrane Library, PubMed, Google Scholar, Web of Science, Scopus databases were used. To searching articles in Persian sources, the keywords of the postpartum period, Clinical Trial, Program, Education, Care, Intervention, and English equivalent were searched from 2009 to 2019. Then, the titles and abstracts of the articles were evaluated by consort and Jadad Check List, and finally, 49 articles were reviewed. Results: Interventions in eight areas of home care, postpartum support, health promotion theory, physical training, counseling, e-learning, face-to-face Educations, group Educations. The variables included quality of life, postpartum depression, breastfeeding, the satisfaction of care, fatigue and asleep, and the performance of mothers. Conclusion: Improving the quality of postpartum care needs to be enriched in the content of country care programs based on successful evidence of existing researches in the country such as visiting at home and by telephone mothers during the sensitive postpartum period in some cases can be seen
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Postpartum Period, Clinical Trial, Program, Education, Care
نویسندگان مقاله
سکینه نظری | sakineh nazari
Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران شهید بهشتی- طبقه دوم
سپیده حاجیان | sepideh hajian
Department of Midwifery and Reproductive Health, School of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
زهره عباسی | zohre abasi
Department of Midwifery, School of Medicine, North Khorasan University of Medical Sciences, bojnurd, Iran
گروه مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. بجنورد، ایران
حمید علوی مجد | hamid alavi majd
Department of Biostatistics, School of Allied Medical Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4980-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مامایی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات