این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۷۹-۹۲
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی مبتنی بر آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی بر تکانشگری و تنظیم شناختی هیجان بیماران دو قطبی نوع یک
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: اختلال دوقطبی نوع یک، اختلالی مزمن، ناتوان ساز و عودکننده است که با دورههای مانیا تعریفشده است و این اختلال باعث بسیاری از اختلالات درون فردی و بین فردی می شود. در کل، تحقیق حاضر بر آن بود تا میزان اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی مبتنی بر آموزش مهارتهای تنظیم هیجان را بر تکانش گری و چگونگی تنظیم شناختی هیجان بیماران دوقطبی نوع یک بررسی نماید. مواد و روشها: تحقیق حاضر از لحاظ روش تحقیق بر اساس پژوهش های نیمه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استوار بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه بیماران مرد بستری در بیمارستان رازی تبریز در سال 1397 تشکیل میداد. برای به دست آوردن نمونهی آماری (30 نفر)، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید؛ همچنین برای کاهش میزان تفاوت گروهها، نمونه به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شد. به منظور به دست آوردن دادههای تحقیق، از پرسشنامههای تکانشگری بارت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصله، از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره با نرم افزارآماری24 -SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج بررسیهای آماری نشان داد که رفتاردرمانی دیالکتیکی بهطور معنیداری (05/ 0p <) بر بهبود تکانشگری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (بهجز ملامت دیگران و تمرکز مجدد به برنامهریزی، پذیرش و اتخاذ دیدگاه دیگر) بیماران دوقطبی تأثیر داشته است. نتیجهگیری: یافته ها حاکی از آن بود که می توان از رفتاردرمانی دیالکتیکی مبتنی بر آموزش مهارتهای تنظیم هیجان برای کاهش تکانشگری و تنظیم شناختی هیجان مبتلایان به اختلال دوقطبی نوع یک همراه با دارودرمانی استفاده نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال دوقطبی نوع یک، تکانشگری، تنظیم شناختی هیجان، رفتار درمانی دیالکتیکی
عنوان انگلیسی
Evaluation of the Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy based on Emotion Regulation Skills Training on Impulsivity and Cognitive Emotion Regulation in Type 1 Bipolar Patients
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Bipolar disorder type 1 is a chronic, debilitating and recurrent disorder that is defined by specific periods of mania and this disorder causes a great deal of intrapersonal and interpersonal disorder. Overall, the present study aimed to investigate the effectiveness of dialectical behavior therapy based on emotion regulation skills training on impulsivity and how to cognitively regulate emotion in type 1 bipolar patients. Materials and Methods: The present study was based on quasi-experimental studies with pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this study consisted of all male patients admitted to Razi Hospital in Tabriz in 2018. A purposeful sampling method was used to obtain a statistical sample (30 people); Also, to reduce the difference between the groups, the sample was randomly divided into experimental and control groups. In order to obtain the research data, Barthes Impulsivity Questionnaire and Gabreski Emotion Cognitive Emotion Regulation Strategies were used. To analyze the obtained data, multivariate analysis of covariance with SPSS- 24 statistical software was used. Results: The results of statistical studies showed that dialectical behavior therapy had a significant effect (p < 0.05) on improving impulsivity and cognitive emotion regulation strategies (except blaming others and refocusing on planning, accepting, and adopting other perspectives) of bipolar patients. Conclusion: The findings indicated that dialectical behavior therapy based on emotion regulation skills training can be used to reduce impulsivity and cognitive emotion regulation in patients with type 1 bipolar disorder in combination with medication.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Bipolar Disorder Type I, Impulsivity, Cognitive Emotion Regulation, Dialectical Behavioral Therapy
نویسندگان مقاله
محمود فرورشی | mahmoud farvareshi
Faculty Of Humanistic & Educational Sciences Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روان شناسی ، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ، ایران
مرضیه علیوندی وفا | Marziyeh Alivandi Vafa
Department of Psychology, Faculty Of Humanistic & Educational sciences Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روان شناسی ،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران
علی فخاری | Ali fakhari
Professor, Razi Hospital, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
معصومه آزموده | Masoumeh Azmoudeh
Department of Psychology, Faculty of Humanistic & Educational Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روان شناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3930-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات