این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۱۶، شماره ۵۲، صفحات ۷۳-۸۵

عنوان فارسی ارائه مدل ارزیابی و اعتبار سنجی ابعاد مختلف پاسخگویی در بیمارستان‌های آموزشی کشور
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کنترل و سنجش کیفیت خدمات بهداشتی ودرمانی به منظور پاسخگویی، اولین گام ضروری در ارائه صحیح خدمات است و بیمارستان‌ها به عنوان مهم‌ترین سازمان درمانی در کشورها بیشترین نیاز به ارزیابی را دارند. هدف از انجام این پژوهش مطالعه اعتبار سنجی ابعاد اخلاقی، قانونی، مالی، عملکردی، سیاسی، ساختاری، فرهنگی و اطلاع رسانی (ابلاغ قوانین بیمارستانی) در بیمارستان های آموزشی کشور بود. روش کار: روش این مطالعه از نوع اعتبار سنجی است. حجم نمونه بر اساس فرمول کرجسی- مورگان، 580 نفر تعیین گردید. افراد تحت مطالعه به روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای- تصادفی از بین کارکنان بیمارستان‌های آموزشی کشور انتخاب گردیدند. پرسشنامه مورد نظر با هشت بعد و 34 شاخص بر اساس طبقه بندی لیکرت میان پرسنل توزیع گردید. نتایج با آزمون تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مسیر و رگرسیون چندگانه به وسیله نرم افزار لیزرل تجزیه وتحلیل شد. یافته‌ها: شاخص برازش مقایسه‌ای ابعاد پرسشگری که نشان دهنده درجه همخوانی مدل ما با داده های واقعی بود، در این پژوهش دقیقاً برابر یک به دست آمد که حاکی از قوت تک بعدی بودن مدل بود. آلفای کرونباخ جهت تعیین سازگاری درونی ابعاد مورد بررسی، بین اعداد 0.791 تا 0.901 به دست آمد که کمترین آن مربوط به بعد مالی و بیشترین آن مربوط به بعد اطلاع رسانی بود. نتیجه گیری: پژوهش حاضر، با سنجش اعتبار مدل و اهمیت سنجی این ابعاد و مؤلفه ها، رویه و الگویی سیستماتیک را فرا روی مدیران قرار می‌دهد. نوآوری ها و ویژگی های خاص این پژوهش، در ارائه مدلی نوین و شناسایی ابعاد و شاخص‌های برتر جهت بهبود پاسخگویی در بخش بهداشت و درمان می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برازش، اعتبار سنجی، پاسخگویی، بیمارستان‌های آموزشی

عنوان انگلیسی A Model for Evaluation and Validation of Different Dimensions of Accountability in Teaching Hospitals in Iran: 2012
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Monitoring and assessing the quality of health services in relation to accountability is the first step in providing proper services in hospitals which as the most important health organizations entail the need for evaluation . The aim of this study was to validate the ethical, legal , financial, operational , political, structural , cultural and information dimensions of accountability ( notification rules of hospital ) in teaching hospitals . Method: This was a method validation study . A sample of 580 participants, working in teaching hospitals, was selected by quota random sampling using Krejcie - Morgan formula . An 8 item questionnaire with 34 indicators on the basis of Likert scale was distributed among the staff. The data were analyzed by the Lisrel software using confirmatory factor and path analysis and multiple regressions. Results: The findings showed that comparative fit index of different dimensions of the questionnaire, showing the degree of consistency of the model with real data, was equal to 1. This suggests the strength of the one- dimensional model. Cronbach's alpha for the internal consistency of different dimensions was 0.791 for financial and 0.901 for information aspects. Conclusion: The present study provides a systematic process and model to validate and assess different dimensions and components of accountability for managers . The innovations and special features of this study will help present a new model to identify better dimensions and indicators for improving accountability in health care sector. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Fitting, Validation, Accountability, Educational Hospitals

نویسندگان مقاله محمد محبوبی | mohammad mahboubi
kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

سید جمال الدین طبیبی | sayed jamaleddin tabibi
azad university of tehran, tehran,iran
، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

فریبا قهرمانی | fariba ghahramani
shiraz university of medical sciences, shira, iran
شیراز -کوی زهرا دانشکده بهداشت وتغذیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

امیر اشکان نصیری پور | namir ashkan nasiripour
department of health services management,science and research branch,islamic azad university,tehran,iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد لوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

محمودرضا گوهری | mahmood reza gohari
hospital management research center, tehran university of medical sciences, tehran,iran
مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-545-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات