این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آرشیو توانبخشی، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۴۸-۶۵

عنوان فارسی زلزله و نیازهای آموزشی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و گروه‌های ذی‌ربط: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله هدف: افراد دارای معلولیت در بلایا به‌شدت آسیب‌پذیرند و مرگ‌و‌میر آنان در مقایسه با جمعیت عادی بیشتر است. کاستی در دانش این افراد در مواجهه با بلایا، علاوه بر مشکلات فیزیکی و محدودیت‌های حرکتی، را می‌توان یکی از دلایل این آسیب‌پذیری محسوب کرد. این کاستی می‌تواند در آمادگی آنان برای حفظ جان در شرایط بحرانی تأثیر منفی بگذارد و موجب پیامدهای ناگوار شود. از این رو، این مطالعه با هدف تبیین نیازهای آموزشی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و گروه‌های ذی‌ربط با در نظر گرفتن دیدگاه‌های خود این افراد انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر به روش کیفی انجام گرفت. مشارکت‌کنندگان از میان افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی دارای تجربه مواجهه با زلزله، باسواد و در رده سنی 18 تا 60 سال، از طریق نمونه‌گیری هدفمند به دو روش نمونه‌گیری با حداکثر تنوع و گلوله برفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته استفاده شد و اشباع داده‌ها با ورود هجده فرد واجد شرایط به مطالعه صورت پذیرفت. برای تحلیل داده‌ها، روش تحلیل مضمون و برای سازمان‌دهی داده‌ها نرم‌افزار MAXQDA نسخه 10، به کار گرفته شد. یافته‌ها: مشارکت‌کنندگان در پژوهش، آموزش را امری ضروری جهت ارتقای آمادگی در مواجهه با زلزله می‌دانستند و نیازهای آموزشی آنان در دو مقوله اصلی نیازهای آموزشی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و نیازهای آموزشی گروه‌های ذی‌ربط دسته بندی شد. مقوله اصلی اول، متشکل از دو مقوله فرعی بود: 1. نیازهای آموزشی پایه شامل حفظ جان و پیشگیری از معلولیت های ثانویه، حفظ خونسردی، کنترل استرس و تصمیم گیری؛ 2. نیازهای آموزشی توانمندسازی مشتمل بر کنار آمدن با معلولیت در شرایط بحرانی، امدادرسانی به سایر افراد در صورت توانایی و آموزش سایر افراد دارای معلولیت.مقوله اصلی دوم نیز در قالب دو مقوله فرعی مطرح گردید: 1. نیازهای آموزشی عمومی مربوط به خانواد ه ها و مردم شامل، نجات افراد دارای معلولیت، حفظ جان و پیشگیری از معلولیت، امدادرسانی صحیح به افراد جامعه جهت پیشگیری از معلولیت، همراهی و حمایت روانی افراد دارای معلولیت2. نیازهای آموزشی تخصصی مربوط به امدادگران و مدیران بلایا مشتمل بر امدادرسانی به افراد دارای معلولیت، پیشگیری از معلولیت و آسیب در حین نجات افراد، آشنایی با گروه‌های مختلف معلولین و نیازهایشان و در نظر گرفتن نیازهای افراد دارای معلولیت در اقدامات پاسخ. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، نیازهای آموزشی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و گروه‌های ذی‌ربط، در قالب حفظ جان، سلامتی و پیشگیری از معلولیت، توانمندسازی و ارتقای کیفیت خدمات در زلزله، دسته‌بندی شد. تحقق این نیازهای آموزشی موجب افزایش آمادگی این افراد در مواجهه با زلزله شد و مستلزم تدوین برنامه‌های آموزشی استاندارد و کاربردی با اخذ نظرات آنان و پیاده کردن آن در شرایط قبل از وقوع بلایاست. از سوی دیگر با توجه به اینکه تاکنون اقدامی جدی و اصولی در زمینه آموزش افراد دارای معلولیت انجام نشده است، لازم است برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران، با تدوین سیاست‌های تخصصی و متناسب با شرایط کشور، بستر آموزش این افراد را فراهم کنند. این اقدام می‌تواند در کاهش مرگ‌و‌میر و ارتقای سلامت این افراد در شرایط بلایا مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افراد دارای معلولیت، آموزش، نیازها، بلایا، زلزله

عنوان انگلیسی Earthquake and the Educational Needs of People With Physical Disabilities and Associated Groups: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Objective People with disabilities are highly vulnerable during disasters and their mortality is higher than normal population. The causes of this vulnerability, in addition to the physical problems and movement limitations, can be lack of their knowledge in facing with disasters. Such deficiencies can adversely affect their preparedness surviving in the disastrous situations and cause adverse consequences. Hence, this study aimed to identify the educational needs of people with physical disabilities and related groups in earthquakes, through understanding their views. Materials & Methods The study was done in a qualitative method. Participants were selected from people with physical disability who had an experience of earthquake, literate, and in the age range of 18-60 years, through purposive sampling in two methods of maximum variation and snowballing. Semi-structured interviews were used for data collection and data saturation was reached with the entry of 18 eligible individuals. Thematic analysis was applied for data analysis assisted by MAXQDA software V. 10. Results According to the participants, education was an essential factor for improving their preparedness for earthquake. The educational needs were categorized as two main themes. The first main theme included two subthemes: 1. Basic educational needs such as saving life and prevention of secondary disabilities, keeping calm, stress management, and decision making; and 2. Empowerment educational needs such as coping with disabilities in critical situations, providing relief to other people in case of having enough ability, and educating other people with disabilities. The second theme included two subthemes: 1. General educational needs related to families and public, such as rescue of people with disabilities, saving self-life and prevention of disabilities, proper relief to public for prevention of disabilities, accompanying and psychological support of people with disabilities; and 2. The specialized educational needs for relief workers and disaster managers, including relief to people with disabilities, prevention of disability and injury while rescuing public, familiarity with different groups of people with disabilities and their needs, and considering the needs of people with disabilities in the response measures..  Conclusion Based on the findings, the educational needs of people with physical disabilities and related groups, emerged in the form of preserving life, health and disability prevention, empowerment and improving the quality of services in the earthquake. Fulfilling the educational needs can increase the preparedness of these people in facing with earthquakes, although it requires the development of standard and practical educational programs by obtaining their opinions and implementing it in the situations before the disasters. On the other hand, considering that no serious and principled action has been taken so far in the field of education of people with disabilities, it is necessary for the planners and policymakers to formulate specialized policies in accordance with the country's conditions. This measures can be effective in reducing mortality and improving the health of these people in disaster situations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله People with disabilities, Education, Needs, Disasters, Earthquake

نویسندگان مقاله شهرزاد پاکجویی | Shahrzad Pakjouei
Health Emergencies and Disasters Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

آیدین آرین خصال | Aidin Aryankhesal
Department of Health Services Management, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

محمد کمالی | Mohammad Kamali
Department of Rehabilitation Management, School of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. 

سید حسام سیدین | Hesam Seyedin
Department of Health in Disasters and Emergencies, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه سلامت در بلایا و فوریت ها، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

محمد حیدری | Mohammad Heidari
Community-Oriented Nursing Midwifery Research Center, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran.
دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات پرستاری مامایی جامعه نگر، دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3165-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات