این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
طب جنوب
، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۲۱۲-۲۲۵
عنوان فارسی
بررسی میزان رضایتمندی از آموزش مهارتهای بالینی در بین فارغالتحصیلان دندانپزشکی عمومی شرکتکننده در آزمون دستیاری سال ۱۳۹۸
چکیده فارسی مقاله
زمینه: یکی از راههای ارزشیابی برنامه درسی بررسی رضایتمندی فارغالتحصیلان رشته از مهارتهای عملی کسب شده است. با توجه به نبود دادههای در سطح ملی، هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان رضایتمندی از آموزش مهارتهای بالینی از دیدگاه فارغالتحصیلان دندانپزشکی عمومی کشور میباشد. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی توصیفی- تحلیلی است. جامعه مورد بررسی 614 نفر از شرکت کنندگان در آزمون دستیاری تخصصی دندانپزشکی سال 1398 بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای شامل سه قسمت بود که پس از طراحی پرسشنامه، با استفاده از آزمونهای آماری، روایی و پایایی آن تأیید گردید. پرسشنامهها پیش از برگزاری آزمون دستیاری دندانپزشکی بین شرکت کنندگان پخش گردید و پس از جمعآوری، اطلاعات آنها استخراج شده و با استفاده از روشهای آماری آزمون من- ویتنی و کروسکال- والیس بهمنظور مقایسه توزیع رضایتمندی بر اساس سال ورود و تیپبندی دانشگاه در نرمافزار SPSS ویرایش 26 آنالیز شد. یافتهها: با توجه به توزیع در زمان آزمون، درصد بازگشت پرسشنامهها 100 درصد بود. بیشترین میزان رضایتمندی مربوط به درس دندانپزشکی کودکان (76/5 درصد)، ترمیمی (71/4 درصد) و رادیولوژی (64/7 درصد) و کمترین نیز مربوط به درس اندودانتیکس (38/1 درصد)، ارتودنسی (41/9 درصد) و بیماریهای دهان، فک و صورت (45/3 درصد) بود. نتیجهگیری: در مجموع، رضایتمندی شرکتکنندگان در این مطالعه در اکثر مهارتها بالاتر از سطح متوسط (بیش از 50 درصد) بود. هر چند، سال ورود به دانشگاه، مهارتهای عملی مختلف و دانشکدههای متفاوت تأثیر معناداری بر روی میزان رضایتمندی نشان دادند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی، شیوههای آموزشی، مهارت عملی، دندانپزشکی عمومی
عنوان انگلیسی
Satisfaction with Clinical Skills Training Among General Dentistry Graduates Taking the Dentistry Residency Exam in 2019 in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background: One method for the assessment of dentistry curricula is to evaluate dentistry graduates' satisfaction with their acquired clinical skills. Given the lack of data on this subject at the national level, this study aimed to evaluate the satisfaction with clinical skills training in general dentistry graduates in Iran. Materials and Methods: This cross-sectional descriptive-analytical study was conducted on 614 general dentistry graduates participating in the dentistry residency exam in 2019 in Iran. Data were collected using a questionnaire consisting of three sections. The validity and reliability of the designed questionnaire were approved using statistical tests. The questionnaires were distributed among the participants before the residency exam. After collecting the completed questionnaires, their data were extracted and analyzed in SPSS-26 using Mann-Whitney's U-test and the Kruskal-Wallis test to compare the distribution of satisfaction according to entrance year and university type. Results: The response rate was 100%, which must be because the questionnaires were distributed during the residency exam session. According to the participants, the highest level of satisfaction with the practical skills acquired pertained to pediatric dentistry (76.5%), operative dentistry (71.4%) and radiology (64.7%), and the lowest pertained to endodontics (38.1%), orthodontics (41.9%) and oral maxillofacial pathology (45.3%). Conclusion: Overall, the general dentistry graduates' satisfaction with the acquired skills was above average (more than 50%) in most of the skills. Nevertheless, entrance year, practical skills and faculties had a significant impact on the level of satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Curriculum, educational methods, clinical skills, general dentistry
نویسندگان مقاله
بهزاد هوشمند | Behzad Houshmand
Department of Periodontics, Dental School, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه پریودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
غلامرضا حیدری | Gholam Reza Heidari
Department of Education, Ministry of Health, Secretariat of the Council for Dental and Specialized Education, Ministry of Health, Tehran, Iran
گروه آموزش عالی وزارت بهداشت، دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
مریم صفرنواده | Maryam Safarnavadeh
Department of Education, Ministry of Health, Secretariat of the Council for Dental and Specialized Education, Ministry of Health, Tehran, Iran
گروه آموزش عالی وزارت بهداشت، دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
مهشید یاراحمدی | Mahshid Yarahmadi
Department of Education, Ministry of Health, Secretariat of the Council for Dental and Specialized Education, Ministry of Health, Tehran, Iran
گروه آموزش عالی وزارت بهداشت، دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
فاطمه سیگارچیان تقیزاده | Fatemeh Sigarchian Taghizadeh
Department of Education, Ministry of Health, Secretariat of the Council for Dental and Specialized Education, Ministry of Health, Tehran, Iran
گروه آموزش عالی وزارت بهداشت، دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
نوشین صالحی | Noushin Salehi
Department of Periodontics, Dental School, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه پریودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-146&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات