این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جنوب، جلد ۲۳، شماره ۵، صفحات ۴۷۵-۴۹۳

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی کارکنان بهداشتی درمانی از اجرای طرح تحول نظام سلامت در شبکه های بهداشت و درمان استان بوشهر در سال ۱۳۹۷: مطالعه‌ای کیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه: ارزیابی و شناسایی چالش‌های موجود پیرامون برنامه طرح تحول نظام سلامت، می‌تواند سیاست‌گذاران و مجریان را در رفع این نواقص و دستیابی به اهداف طرح کمک کنند. رضایتمندی کارکنان بهداشتی درمانی نقش مهمی در موفقیت برنامه‌های اصلاحی نظام سلامت دارد. هدف مطالعه، سنجش رضایت کارکنان بهداشتی در شبکه‌های بهداشت و درمان در خصوص رضایت از طرح تحول در استان بوشهر می‌باشد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک تحلیل محتوای کیفیِ قراردادی است، که در سطح شبکه‌های بهداشتی درمانی در استان بوشهر در سال 1397، با روش نمونه‌گیری هدفمند انجام شده است. مشارکت کنندگان از تمام سطوح شبکه‌های بهداشتی استان وارد مطالعه شده و مصاحبه با آن‌ها به صورت نیمه ساختارمند و با روش بحث گروهی متمرکز تا زمان اشباع داده‌ها انجام شده است. بعد از پایان یافتن مرحله پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، تمام موارد مصاحبه شده طبق روش آنالیز محتوای قراردادی کدبندی شده و مفاهیم استخراج گردید. یافته‌ها: نتایج مربوط به مصاحبه با 54 نفر در قالب هشت گروه متمرکز مورد تحلیل قرار گرفت. پس از انجام تحلیل و کدگذاری 1501 کد اولیه به دست آمد، درون مایه اصلی این مطالعه "رضایتمندی از اجرای طرح تحول" بود که در برگیرنده دو طبقه اصلی شامل عوامل درونی (با زیر طبقه‌های ماهیت کار، توانمندی شغلی، قدردانی و احترام، استقلال و آزادی عمل در کار، رشد مهارت‌های حرفه‌ای و بار جسمانی، خانوادگی و هیجانی) و بیرونی (با زیر طبقه‌های مدیریت و برنامه‌ریزی، نظارت و سرپرستی، حقوق و مزایا، ارتباطات درون‌بخشی و بین‌بخشی، زیر ساخت‌ها، ثبات شغلی و سازمانی و ذی‌نفعان) می‌باشد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه به شناسایی عوامل درونی و بیرونی رضایتمندی کارکنان شبکه‌های بهداشتی از طرح تحول در نظام سلامت انجامید، که با طراحی مجدد مبتنی بر این نتایج می‌توان به رفع نواقص موجود در طرح تحول اقدام نموده و زمینه رضایتمندی بیشتر کارکنان فعال در این طرح و نهایتاً ارائه مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت‌تر را به خدمت گیرندگان فراهم آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طرح تحول نظام سلامت، رضایت سنجی، مطالعه کیفی، کارکنان شبکه‌های بهداشتی

عنوان انگلیسی Factors Affecting the Satisfaction of Healthcare Workers with the Healthcare System Reform Plan in Healthcare Networks in Bushehr Province in 2018: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Background: Evaluating and identifying existing challenges of the healthcare system reform plan can help policy makers and executives address these shortcomings and achieve the goals of the plan. The purpose of the current study was to evaluate the satisfaction of health network employees with healthcare reform plan in Bushehr province. Materials and Methods: This qualitative study was conducted using conventional content analysis and purposeful sampling in Bushehr province in 2018. The participants were selected from all levels of the health network in the province, and were interviewed with semi-structured questions in focused group discussions until data saturation. After the interviews were completed, all interviews were coded according to the conventional content analysis, and themes were extracted. Results: The results of eight focus group discussions with 54 participants were analyzed, and 1501 initial codes were extracted. The main theme of the study was "Satisfaction with the Reform Plan", consisting of two main categories of internal factors (with subcategories of nature of work, professional capabilities, appreciation and respect, independence and freedom at work, development of professional skills and physical burden, family and emotions) and external factors (with subcategories of management and planning, supervision, income, interdepartment and intradepartmen relations, infrastructure, occupational and organizational stability, and beneficiaries). Conclusion: The results led to identification of internal and external factors that affect health network employees' satisfaction with healthcare reform plan. A future study designed based on these results can eliminate the deficiencies of the healthcare reform plan, and lay the ground for employees' higher satisfaction, and consequently providing higher quality healthcare services to clients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Reform Plan, evaluating satisfaction, qualitative study, health network employees

نویسندگان مقاله زینب اله‌یاری | Zenab Allahyari
Public Health Department, School of Public Health, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

عظیمه خدامی | Azemeh KHodami
Public Health Department, School of Public Health, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

اکرم فرهادی | Akram Farhadi
Nursery Department, School of Nursery and Midwifery, Bushehr University of Medical Science, Bushehr, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

راضیه حاجیونی | Razeah Hajiyoni
Public Health Department, Deputy of Health, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه بهداشت، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

اکرم انصاری‌فر | Akram AnsariFar
Epidemiology Department, Iran University of Medical Science, Tehran, Iran
گروه بهداشت، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

مریم مرزبان | Maryam Marzban
Biostatistic and Epidemiology Department, School of Public Health, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران


نشانی اینترنتی http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-121&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات