این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۰، شماره ۱۰، صفحات ۱۰۹۹-۱۱۱۶
عنوان فارسی
مقایسه مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک و دشواری در تنظیم هیجان در کودکان طلاق، کودکان با مرگ والدین و کودکان عادی شهر قم در سال ۱۳۹۹: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: تجربه جدایی و مرگ والدین میتواند به مشکلات روانشناختی و رفتاری زیادی منجر شود. هدف پژوهش حاضر تعیین و مقایسه مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک و دشواری در تنظیم هیجان در کودکان طلاق، کودکان با مرگ والدین و کودکان عادی بود. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، تعداد 180 دانشآموز مقطع متوسطه اول و ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در شهر قم در سال 1399 با روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند که شامل 60 نفر دانشآموز با مرگ والدین، 60 نفر دانشآموز با والدین مطلقه و 60 نفر دانشآموز عادی بودند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای مقبولیت اجتماعیFord و Rubin، اختلالات سلوک Spirafkin و Gado و دشواری در تنظیم هیجانی Penza-Cliyveو Zeman و برای آنالیز دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: بین کودکان طلاق، کودکان دارای تجربه مرگ والدین و کودکان عادی، در اختلالات سلوک (001/0>P، 807/50=F)، دشواری در تنظیم هیجان (001/0>P، 344/11=F) و مقبولیت اجتماعی (013/0=P، 420/4=F) تفاوت معناداری وجود دارد. به این ترتیب که مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک و دشواری در تنظیم هیجان در دانشآموزان فرزند طلاق بیشتر از دانشآموزان دارای مرگ والدین و دانش آموزان عادی بود. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، میزان اختلالات سلوک و دشواری در تنظیم هیجانی در کودکان طلاق بیشتر از کودکان با مرگ والدین و کودکان عادی است. بنابراین پیشنهاد میشود از آموزشها و درمانهای روانشناختی برای کاهش مشکلات روانشناختی از جمله علائم اختلالات سلوک و بهبود تنظیم هیجان و افزایش مقبولیت اجتماعی در دانشآموزان دارای تجربه طلاق والدین و مرگ والدین استفاده شود. واژههای کلیدی: مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک، مرگ والدین، طلاق، کودکان، قم
کلیدواژههای فارسی مقاله
مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک، مرگ والدین، طلاق، کودکان، قم
عنوان انگلیسی
Comparison of Social Acceptability, Conduct Disorders, and Difficulty in Emotion Regulation between Children of Divorce, Children with Parental Death, and Normal Children in Qom in 2020: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: The experience of separation and death of parents can lead to many psychological and behavioral problems. The aim of this study was to determine and compare social acceptability, conduct disorders and difficulty in emotion regulation in children of divorce, children with parental death, and normal children. Materials and Methods: In this descriptive study, 180 6th-grade and middle school students in Qom in 2020 were selected by purposive and available sampling method, which includes 60 students with parental death, 60 students with divorced parents, and 60 normal students. Ford and Rubin Social Acceptability Questionnaire, Spirafkin and Gado Conduct Disorder Questionnaire, and Penza-Cliyve and Zeman Emotion Regulation Difficulty Questionnaire were used to collect data. Data were analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA). Results: The findings showed that there is a significant difference among the children with divorced parents, children with parental death experience, and normal children in conduct disorders (F=50.807, p< 0.001), difficulty in emotion regulation (F=11.344, p< 0.001), and social acceptability (F=4.420, p=0.013). Thus, social acceptanbility, conduct disorders and difficulty in emotion regulation were higher in the students with divorced parents than students with parental deaths and normal students. Conclusion: According to the results of the study, the rate of conduct disorders and difficulty in emotion regulation in the children of divorce is higher than the children with parental deaths and normal children. Therefore, it is recommended to use psychological training and therapies to reduce psychological problems including symptoms of conduct disorders and improve emotion regulation and increase social acceptability in the students experiencing parental divorce and parental death. Keywords: Social acceptability, Conduct disorders, Parental death, Divorce, Children, Qom Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Islamic Azad University of Qom Branch approved the study (IR.IAU.QOM.REC.1400.008). How to cite this article: Zeraatkar M, Saravani Sh, Zeinali Pour M, Arbabi F. Comparison of Social Acceptability, Conduct Disorders, and Difficulty in Emotion Regulation Between Children of Divorce, Children with Parental Death, and Normal Children in Qom in 2020: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2022; 20 (10): 1099-116 [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Social acceptability, Conduct disorders, Parental death, Divorce, Children, Qom
نویسندگان مقاله
محدثه زراعتکار | M. Zeraatkar
, Dept. of Family counseling, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran, ORCID: 0000-0003-3712-4085
گروه مشاوره خانواده، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
شهرزاد سراوانی | Sh. Saravani
Dept. of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran, ORCID: 0000-0002-0939-5139
گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
مژگان زینلی پور | M. Zeinali Pour
Dept. of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran, ORCID: 0000-0002-4091-7900
گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
فائزه اربابی | F. Arbabi
Dept. of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran, ORCID: 0000-0002-2347-4300
گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5431-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات