این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۰، شماره ۱۰، صفحات ۱۰۹۹-۱۱۱۶

عنوان فارسی مقایسه مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک و دشواری در تنظیم هیجان در کودکان طلاق، کودکان با مرگ والدین و کودکان عادی شهر قم در سال ۱۳۹۹: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تجربه جدایی و مرگ والدین می­تواند به مشکلات روان­شناختی و رفتاری زیادی منجر شود. هدف پژوهش حاضر تعیین و مقایسه مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک و دشواری در تنظیم هیجان در کودکان طلاق، کودکان با مرگ والدین و کودکان عادی بود. مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی، تعداد 180 دانش­آموز مقطع متوسطه اول و ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در شهر قم در سال 1399 با روش نمونه­گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند که شامل 60 نفر دانش­آموز با مرگ والدین، 60 نفر دانش­آموز با والدین مطلقه و 60 نفر دانش­آموز عادی بودند. برای گردآوری داده­ها از پرسش­نامه­های مقبولیت اجتماعیFord  و Rubin، اختلالات سلوک Spirafkin و Gado و دشواری در تنظیم هیجانی  Penza-Cliyveو Zeman و برای آنالیز داده­ها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته­ها: بین کودکان طلاق، کودکان دارای تجربه مرگ والدین و کودکان عادی، در اختلالات سلوک (001/0>P، 807/50=F)، دشواری در تنظیم هیجان (001/0>P، 344/11=F) و مقبولیت اجتماعی (013/0=P، 420/4=F) تفاوت معناداری وجود دارد. به این ترتیب که مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک و دشواری در تنظیم هیجان در دانش­آموزان فرزند طلاق بیش‌تر از دانش­آموزان دارای مرگ والدین و دانش آموزان عادی بود. نتیجه­گیری:­ بر اساس نتایج پژوهش، میزان اختلالات سلوک و دشواری در تنظیم هیجانی در کودکان طلاق بیش‌تر از کودکان با مرگ والدین و کودکان عادی است. بنابراین پیشنهاد می­شود از آموزش­ها و درمان­های روان­شناختی برای کاهش مشکلات روان­شناختی از جمله علائم اختلالات سلوک و بهبود تنظیم هیجان و افزایش مقبولیت اجتماعی در دانش­آموزان دارای تجربه طلاق والدین و مرگ والدین استفاده شود. واژه­های کلیدی: مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک، مرگ والدین، طلاق، کودکان، قم
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک، مرگ والدین، طلاق، کودکان، قم

عنوان انگلیسی Comparison of Social Acceptability, Conduct Disorders, and Difficulty in Emotion Regulation between Children of Divorce, Children with Parental Death, and Normal Children in Qom in 2020: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The experience of separation and death of parents can lead to many psychological and behavioral problems. The aim of this study was to determine and compare social acceptability, conduct disorders and difficulty in emotion regulation in children of divorce, children with parental death, and normal children. Materials and Methods: In this descriptive study, 180 6th-grade and middle school students in Qom in 2020 were selected by purposive and available sampling method, which includes 60 students with parental death, 60 students with divorced parents, and 60 normal students. Ford and Rubin Social Acceptability Questionnaire, Spirafkin and Gado Conduct Disorder Questionnaire, and Penza-Cliyve and Zeman Emotion Regulation Difficulty Questionnaire were used to collect data. Data were analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA). Results: The findings showed that there is a significant difference among the children with divorced parents, children with parental death experience, and normal children in conduct disorders (F=50.807, p< 0.001), difficulty in emotion regulation (F=11.344, p< 0.001), and social acceptability (F=4.420, p=0.013). Thus, social acceptanbility, conduct disorders and difficulty in emotion regulation were higher in the students with divorced parents than students with parental deaths and normal students. Conclusion: According to the results of the study, the rate of conduct disorders and difficulty in emotion regulation in the children of divorce is higher than the children with parental deaths and normal children. Therefore, it is recommended to use psychological training and therapies to reduce psychological problems including symptoms of conduct disorders and improve emotion regulation and increase social acceptability in the students experiencing parental divorce and parental death. Keywords: Social acceptability, Conduct disorders, Parental death, Divorce, Children, Qom Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Islamic Azad University of Qom Branch approved the study (IR.IAU.QOM.REC.1400.008). How to cite this article: Zeraatkar M, Saravani Sh, Zeinali Pour M, Arbabi F. Comparison of Social Acceptability, Conduct Disorders, and Difficulty in Emotion Regulation Between Children of Divorce, Children with Parental Death, and Normal Children in Qom in 2020: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2022; 20 (10): 1099-116 [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social acceptability, Conduct disorders, Parental death, Divorce, Children, Qom

نویسندگان مقاله محدثه زراعتکار | M. Zeraatkar
, Dept. of Family counseling, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran, ORCID: 0000-0003-3712-4085
گروه مشاوره خانواده، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

شهرزاد سراوانی | Sh. Saravani
Dept. of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran, ORCID: 0000-0002-0939-5139
گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

مژگان زینلی پور | M. Zeinali Pour
Dept. of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran, ORCID: 0000-0002-4091-7900
گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

فائزه اربابی | F. Arbabi
Dept. of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran, ORCID: 0000-0002-2347-4300
گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5431-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات