این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۰، شماره ۱۰، صفحات ۱۱۴۴-۱۱۵۶

عنوان فارسی بررسی نیازهای راهنمایی و مشاوره دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۴۰۰: یک مطالعه توصیفی-مقطعی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مشاوره و راهنمایی به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که در آن فردی را در غلبه بر مشکلاتش یاری کنند. دانشگاه‌ها و محیط‌های دانشجویی درگیر چالش‌هایی هستند و حمایت همه‌ جانبه دانشجویان ضروری است. هدف از مطالعه حاضر تعیین نیازهای مشاوره و راهنمایی دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1400 بود. مواد و روش­ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-مقطعی می‌باشد. تعداد 372 نفر از دانشجویان رشته پزشکی در مطالعه شرکت کردند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش­نامه نیازهای مشاوره­ای دانشجویان بود که به­ صورت الکترونیکی در بین آن­ها توزیع گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های t مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: نیازهای فردی و شغلی بیش‌ترین نیاز‌های مشاوره‌ای و نیاز‌های عاطفی و خانوادگی کم‌ترین نیازهای مشاوره‌ای دانشجویان مورد مطالعه بودند. در زمینه نیاز‌های فردی (001/0>P)، شغلی (001/0>P)، آموزشی (001/0>P) و عاطفی/روانی (001/0>P)، زنان احساس نیاز بیش‌تری نسبت به مردان برای مشاوره داشتند. هم­چنین به تفکیک سؤالات، در زمینه نیاز‌های خانوادگی و ازدواج و عاطفی/روانی زنان در اکثر سؤالات احساس نیاز بیش‌تری نسبت به مردان داشتند (05/0>P). میانگین نمره نیاز‌های راهنمایی و مشاوره، برحسب شغل والدین و وضعیت تأهل دانشجو فقط در حیطه آموزشی معنادار بود (05/0>P). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­های مطالعه حاضر، نیاز‌های فردی و شغلی دارای بیش‌ترین اولویت بوده و ضروری است دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی جهت جلوگیری از افت تحصیلی و فراهم نمودن زمینه‌های رشد و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، این عوامل را در طراحی برنامه‌های مشاوره دانشجویی در دانشگاه­ها مورد توجه قرار دهند. واژه­های کلیدی: نیازسنجی، مشاوره، راهنمایی، دانشجو، رفسنجان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیازسنجی، مشاوره، راهنمایی، دانشجو، رفسنجان

عنوان انگلیسی Survey of Guidance and Counseling Needs in Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2021: A Descriptive Cross-Sectional Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Counseling and guidance refer to a set of activities that help a person overcome problems and understand their relationships with others. Universities and student environments face challenges, and comprehensive students support is essential. The purpose of this study was to investigate the needs of counseling and guidance of medical students in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2021. Materials and Methods: This is a descriptive cross-sectional study. A total of 372 students participated in the study. The data collection tool was a questionnaire of counseling needs of the students which was electronically distributed. Data were analyzed using independent t-test and one-way analysis of variance. Results: Individual and occupational needs were the highest counseling needs, and emotional and family needs were the lowest counseling needs of the studied students. In terms of personal needs (p< 0.001), job (p< 0.001) and educational (p< 0.001), and emotional/psychological (p< 0.001), women felt more need for counseling than men. Also, according to the questions, in the field of family and marriage needs and emotional/psychological, women in most questions felt more need than men (p< 0.05). The mean score of guidance and counseling needs, according to the parents' job and the students marital status, was significant only in the field of education (p< 0.05). Conclusion: According to the present study, individual and occupational needs have the highest priority, and it is necessary for universities and educational centers to prevent academic failure and provide opportunities for students growth and academic achievement, and these factors should be considered in designing student counseling programs at the universities. Key words: Needs assessment, Counseling, Guidance, Student, Rafsanjan   Funding: This study was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.RUMS.REC.1397.253).     How to cite this article: Shabani A, Ahmadinia H, Rezaeian M. Survey of Guidance and Counseling Needs in Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2021: A Descriptive Cross-Sectional Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2022; 20 (10): 1144-56. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Needs assessment, Counseling, Guidance, Student, Rafsanjan

نویسندگان مقاله ابوالفضل شبانی | A. Shabani
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

حسن احمدی نیا | H. Ahmadinia
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

محسن رضائیان | M. Rezaeian
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2772-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات