این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۰، شماره ۹، صفحات ۹۷۳-۹۸۸

عنوان فارسی طراحی و آزمون مدل علی سازگاری تحصیلی براساس تنظیم رفتاری هیجان با نقش میانجی ذهن آگاهی در دانش‌آموزان بی‌سرپرست و بدسرپرست: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: مشکلات تحصیلی، اجتماعی و روان­شناختی دانش­آموزان بی­سرپرست و بدسرپرست، نیاز به­توجه ویژه دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدل علی سازگاری تحصیلی بر اساس تنظیم رفتاری هیجانی با نقش میانجی ذهن آگاهی در دانش­آموزان بی­سرپرست و بدسرپرست انجام ­شد. مواد و روش­ها: روش پژوهش حاضر توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان بی­سرپرست و بدسرپرست استان اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند که تعداد 210 نفر از آن‌ها به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. جهت جمع‌آوری داده­ها از سه پرسش‌نامه استاندارد شده سازگاری تحصیلی Sinha و Sing، تنظیم رفتاری هیجان Kraaij و Garnefski و ذهن آگاهی Brown و Ryan استفاده شد. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از تحلیل همبستگی Pearson و مدل­سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: نتایج به­دست آمده نشان ­داد که تنظیم رفتاری هیجان (163/0=β) و ذهن آگاهی (678/0=β) اثر مستقیم و مثبت بر سازگاری تحصیلی دارند (001/0>P). هم‌چنین نتایج مربوط به شاخص­های برازش مدل نیز نشان داد که ذهن آگاهی می­تواند میانجی روابط بین تنظیم رفتاری هیجان با سازگاری تحصیلی باشد. نتیجه­گیری: به­طور کلی، میانجی­گری ذهن آگاهی را در رابطه بین تنظیم رفتاری هیجان و سازگاری تحصیلی دانش­آموزان بی­سرپرست و بدسرپرست می­توان تأیید کرد. با توجه به معنادار شدن مدل ارائه شده و تأیید نقش میانجی ذهن آگاهی، به درمانگران و مشاوران حیطه تحصیلی توصیه می­شود در وهله اول متغیر مهم تنظیم رفتاری هیجان را مورد بررسی و سنجش قرار دهند و نقش مهم متغیرهای واسطه­ای را در نظر بگیرند. واژه­های کلیدی: تنظیم هیجان، ذهن آگاهی، سازگاری، بی ­سرپرست، دانش ­آموزان  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم هیجان، ذهن آگاهی، سازگاری، بی­ سرپرست، دانش ­آموزان

عنوان انگلیسی Designing and Testing a Causal Model of Academic Adjustment Based on Behavioral Emotion Regulation with the Mediating Role of Mindfulness in Orphan and Poorly Supervised Students: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The educational, social, and psychological problems of Orphan and poorly supervised students need special attention. Therefore, the present study was performed with the aim of designing and testing the casual model of academic adjustment based on behavioral emotion regulation with the mediating role of mindfulness in orphan and poorly supervised students. Materials and Methods: The method of the present study was descriptive. The statistical population of this study consisted of all orphan and poorly supervised students in Ardabil province during the academic year 2020-2021, of which 210 were selected via convenient sampling method and participated in this research. For data collection, the standardized questionnaire of academic adjustment of Sinha and Sink, Behavioral Emotion Regulation of Kraaij & Garnefski, and mindfulness of Brown and Ryan were used. The collected data were analyzed by Pearson's correlation analysis and structural equations modelling. Results: The results showed that behavioral emotion regulation (β= 0.163) and mindfulness (β= 0.678) have a direct and positive effect on academic adjustment (p> 0.001). The results related to fit indices of the model also showed that mindfulness can mediate the relationship between behavioral emotional regulation and academic adjustment. Conclusion: In general, mindfulness mediation can be confirmed in the relationship between behavioral emotion regulation and academic adjustment of orphan and poorly supervised students. According to the significance of the proposed model and confirming the mediating role of mindfulness, it is recommended to therapists and counselors in the educational field, in the first place, to examine and measure the important variable of emotion behavioral regulation and consider the important role of mediating variables. Keywords: Emotion regulation, Mindfulness, Adjustment, Orphaned, Students Funding: This study was funded by University of Mohaghegh Ardabili. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Ardabili University of Medical Sciences approved the study (IR.ARUMS.REC.1400.057). How to cite this article: Taghavi H, Ebadi M, Kazemi S. Designing and Testing a Causal Model of Academic Adjustment Based on Behavioral Emotion Regulation with the Mediating Role of Mindfulness in Orphan and Poorly Supervised Students: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 20 (9): 973-88. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion regulation, Mindfulness, Adjustment, Orphaned, Students

نویسندگان مقاله حسین تقوی | H. Taghavi
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

متینه عبادی | M. Ebadi
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

سلیم کاظمی | S. Kazemi
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5345-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات