این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۰، شماره ۷، صفحات ۷۸۳-۸۰۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش راهبرد تنظیم شناختی هیجان بر گرایش به اعتیاد و تکانش‌گری در فرزندان دارای پدر معتاد در شهر زنجان: یک مطالعه کارآزمایی آموزشی تصادفی شده
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: رفتارهای تکانشی و اعتیاد که از جمله عنوان رفتارهای پرخطر محسوب می­شوند، دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از رفتارهای رشد نایافته، لذت‌جویانه و عموماً همراه با درجات خطر بالا هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش تنظیم شناختی هیجان بر تکانش‌گری و گرایش به اعتیاد در فرزندان دارای پدر معتاد شهر زنجان انجام شد. مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی آموزشی تصادفی شده همراه با پیش آزمون-پس آزمون بود. از بین نوجوانان شهر زنجان که پدران آن‌ها به یکی از انواع مواد مخدر اعتیاد داشتند، 24 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی (قرعه‌کشی) در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه­ آزمایش آموزش تنظیم شناختی هیجان را طی 10 جلسه دریافت کرد. برای جمع‌آوری داده­ها از مقیاس آمادگی به اعتیاد Weed و همکاران و مقیاس تکانش‌گری Barrett و همکاران استفاده شد. داده­ها با استفاد از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تحلیل کوواریانس یک­متغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که آموزش تنظیم شناختی هیجان بر نمره کلی گرایش به اعتیاد و ابعاد گرایش فردی به اعتیاد و گرایش محیطی به اعتیاد تأثیر معنی‌داری داشته است (001/0>p)، اما بر گرایش اجتماعی به اعتیاد تأثیر معنی‌داری نداشته است (05/0p). نتیجه­گیری: بر اساس یافته­های پژوهش حاضر، استفاده از آموزش تنظیم شناختی هیجان به عنوان یک مداخله روان‌شناختی مؤثر به منظور بهبود خود کنترلی، تکانش‌گری و کاهش گرایش به اعتیاد، به نوجوانان پیشنهاد می­شود. واژ­ه­های کلیدی: آموزش، تنظیم شناختی هیجان، گرایش به اعتیاد، تکانش‌گری، فرزندان معتادان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، تنظیم شناختی هیجان، گرایش به اعتیاد، تکانش‌گری، فرزندان معتادان

عنوان انگلیسی The Effect of Teaching Cognitive Emotion Regulation Strategy on the Tendency to Addiction and Impulsivity in the Children of Addicts in Zanjan: A Randomized Educational Trial Study
چکیده انگلیسی مقاله   Background and Objectives: Impulsive and addictive behaviors, which are considered as high-risk behaviors, include a wide range of immature and hedonistic behaviors, and are generally associated with high levels of risk. The aim of this study was to determine the effect of cognitive emotion regulation training on impulsivity and addiction tendency in children of addicts in Zanjan. Materials and Methods: This study was a randomized educational trial with pretest-posttest. Among the teenagers in Zanjan whose fathers were addicted to one of the types of drugs, 24 were selected and randomly (lottery) replaced in the experimental and control groups. The experimental group received cognitive emotion regulation training in 10 sessions. The Weed et al. Addiction Scale and the Barrett et al. Impulsivity Scale were used to collect data. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance and univariate analysis of covariance. Results: The results showed that cognitive emotion regulation training had a significant effect on the overall score of addiction tendency and dimensions of individual tendency to addiction, and environmental tendency to addiction (p< 0.001), but had no significant effect on social tendency to addiction (p>0.05).  Also, emotion regulation training had a significant effect on impulsivity and its dimensions including unplannedness, motor impulsivity, and cognitive impulsivity (p< 0.001). Conclusion: Based on the findings of the present study, the use of cognitive emotion regulation training is suggested as an effective psychological intervention to improve self-control and impulsivity, and reduce the tendency to addiction in adolescents. Key words: Education, Cognitive emotion regulation, Addiction tendency, Impulsivity, Children of addicts   Funding: This study did not have any Funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Azad University of Zanjan approved the study (IR.IAUZ.REC.1396.61).   How to cite this article: Alihossien Maslak L, Kiani G. The Effect of Teaching Cognitive Emotion Regulation Strategy on the Tendency to Addiction and Impulsivity in the Children of Addicts in Zanjan: A Randomized Educational Trial Study J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 20 (7): 783-800. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Cognitive emotion regulation, Addiction tendency, Impulsivity, Children of addicts

نویسندگان مقاله لیلا علی حسین مسلک | L. Alihossien Maslak
گروه روان‌شناسی، واحد زنجان

قمر کیانی | G. Kiani
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی وهنر، واحد زنجان


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5158-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات