این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۰، شماره ۷، صفحات ۸۰۱-۸۱۶
عنوان فارسی
تأثیر تمرینات تصویرسازی حرکتی بر تبحر حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: شیوع اختلال طیف اوتیسم رو به افزایش میباشد که توجه بیشتر به توانبخشی و ارتقاء سطح مهارتی افراد مبتلا را ضروری میسازد. تحقیق حاضر با هدف تعیین تأثیر تمرینات تصویرسازی حرکتی بر مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان با اختلال طیف اوتیسم انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 30 کودک اوتیسم پسر 8 تا 11 ساله از سه مرکز تخصصی اوتیسم شهر تهران در سال 1398 به صورت هدفمند انتخاب و داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. آزمودنیها پس از جلسه پیشآزمون، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) تقسیمبندی شدند. گروه آزمایش، تمرینات تصویرسازی حرکتی را در 5 جلسه یک ساعته به مدت 5 هفته دریافت کرد. در این مدت، گروه کنترل به کارهای روزمره و برنامههای آموزشی معمول خود مشغول بود. از آزمون استاندارد ارزیابی حرکتی کودکان نسخه دوم در دو مرحله پیش و پس آزمون استفاده گردید. دادهها با استفاده از آنالیز کواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد روند تغییر دو گروه از پیشآزمون به پسآزمون متفاوت بوده است، به شکلی که آزمودنیهای گروه آزمایش در تمام خرده آزمونهای چالاکی دستی (001/0>p)، هدفگیری-دریافت (001/0>p)، تعادل (001/0>p) و نمره کلی (001/0>p)، پس از انجام تمرینات رشد معنیداری داشتند، اما تغییری در گروه کنترل مشاهده نشد (05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصویرسازی حرکتی، اوتیسم، رشد حرکتی، چالاکی دستی، تعادل، هدفگیری-دریافت
عنوان انگلیسی
The Effect of Motor Imagery Training on Motor Proficiency of Children with Autism Spectrum Disorder: A Clinical Trial Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: The prevalence of autism spectrum disorder (ASD) is increasing, and it is necessary to do rehabilitation and skills improving. The aim of this study was to determine the effect of motor imagery training (MIT) on gross and fine motor skills in children with ASD. Material and Methods: In this clinical trial, 30 children with autism aged 8 to 11 years were selected from 3 special clinics in Tehran, Iran in 2019 by purposive sampling and participated in the study voluntarily. After pre-test, the subjects were randomly divided into experimental and control groups (15 subjects in either group). The experimental group received motor imagery training in 5 one-hour sessions for 5 weeks. During this time, the control group was busy with their daily activities and routine educational programs. The standard Movement Assessment Battery for Children-2 test was used in both, pre-test and post-test stages. The obtained data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Results: The results showed that the progress from pre to post test was different, and subjects in the experimental group had a significant development after training in all subtests of manual agility (p< 0.001), aiming-catching (p< 0.001), balance (p< 0.001), and overall score (p< 0.001), but no change was observed in the control group (p>0.05). Conclusion: The results suggest that therapists and specialists in this field, who pay attention to improving the level of social skills and interactions in these children, should be careful and have appropriate planning to increase their motor proficiency. For this purpose, motor imagery training is an affordable, low cost, and effective suggestion. Key words: Motor imagery, Autism, Motor development, Manual dexterity, Balance, Aiming-catching Funding: This study was funded by Vice-chancellor for Research and Technology in Kharazmi University of Tehran. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Tarbiat Modarres University approved the study (IR.MODARES.REC.1397.140). How to cite this article: Ahar S, Ghadiri F. The Effect of Motor Imagery Training on Motor Proficiency of Children with Autism Spectrum Disorder: A Clinical Trial Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 20 (7): 801-16. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Motor imagery, Autism, Motor development, Manual dexterity, Balance, Aiming-catching
نویسندگان مقاله
سعید آهار | S. Ahar
Kharazmi University, Tehran
دانشگاه خوارزمی تهران
فرهاد قدیری | F. Ghadiri
Kharazmi University, Tehran
دانشگاه خوارزمی تهران
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5363-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
توانبخشی و فیزیوتراپی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات