این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۰، شماره ۷، صفحات ۸۳۵-۸۴۴

عنوان فارسی بررسی رابطه سیستم فعال‌ساز رفتاری و برون‌گرایی با عزت‌ نفس در دانشجویان خراسان‌ شمالی در سال۱۳۹۵: یک گزارش‌کوتاه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: عزت‌نفس عامل مهمی در سازگاری اجتماعی و عاطفی است. هدف این پژوهش تعیین رابطه بین سیستم فعال‌ساز رفتاری و برون‌گرایی با عزت‌نفس در دانش‌جویان می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی، جامعه آماری شامل دانشجویان خراسان‌شمالی در سال 1395 بود که از بین 1400 نفر 320 نفر بر مبنای جدول Krejcie&Morgan به‌صورت در دسترس انتخاب و به پرسش‌نامه عزت‌نفس Coopersmith Self-esteem Inventory، پرسش‌نامه شخصیتی Gray- Wilson و پرسش‌نامه شخصیتی Eysenck پاسخ دادند، داده‌ها با آزمون همبستگی Pearson و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین سیستم فعال‌ساز‌ رفتاری و برون‌گرایی با عزت ‌نفس رابطه وجود دارد (001/0p<). هم‌چنین سیستم فعال‌ساز رفتاری و برون‌گرایی فقط 44 درصد از تغییرات عزت‌نفس دانشجویان را به خود اختصاص می‌دهند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می‌شود از طریق مدخلاتی نظیر آگاهی‌بخشی، آموزش و ارزیابی روان‌شناختی میزان برون‌گرایی و فعال‌ساز ‌رفتاری توسط مراکز مشاوره، دانشجویان مستعد شناسایی و اقدامات پیش‌گیرانه به‌عمل آورند. واژ‌ه‌های کلیدی: سیستم فعال‌سازی رفتاری، برون‌گرایی، عزت‌نفس، شخصیت، دانشجویان، خراسان‌شمالی  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیستم فعال‌سازی رفتاری، برون‌گرایی، عزت‌نفس، شخصیت، دانشجویان، خراسان‌شمالی

عنوان انگلیسی Investigating the Relationship between Behavioral Activation System and Extraversion and Self-Esteem of Students in North Khorasan in 2016: A‌ Short Report
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Self-esteem is an important factor in social and emotional adjustment. The aim of this study was to determine the relationship between behavioral activation system and extraversion and self-esteem in students. Materials and Methods: In this descriptive study, the statistical population included North Khorasan students in 2016. Out of 1400 people, 320 people were randomly selected based on Krejcie & Morgan table by convenience sampling and answered the Coopersmith Self-esteem Inventory, Gray-Wilson Personality Questionnaire, and Eysenck Personality Questionnaire. Data were analyzed using Pearson's correlation and multiple linear regression. Results: The results showed that there is a relationship between behavioral activation system and extraversion and self-esteem (p< 0.001). Also, the behavioral activation system and extraversion account for only 44% of students' self-esteem changes. Conclusion: According to the results, it is suggested that students be identified and take preventive measures through interventions such as awareness, education and psychological evaluation of the degree of extraversion, and behavioral activation by counseling centers. Key words: Behavioral activation system, Extraversion, Self-esteem, Personality, Students, North Khorasan   Funding: This study was funded Quchan Azad University, Faculty of Psychology. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Research Committee of Islamic Azad University, Quchan Branch, approved the study (20621602942138).     How to cite this article: Ahmadyan R, Keramati M, Nasimi SN. Investigating the Relationship between Behavioral Activation System and Extraversion and Self-Esteem of Students in North Khorasan in 2016: A‌ Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 20 (7): 835-44. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Behavioral activation system, Extraversion, Self-esteem, Personality, Students, North Khorasan

نویسندگان مقاله روح الله احمدیان | R. Ahmadyan
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
دانشگاه آزاد اسلامی قوچان

معصومه کرامتی | M. Keramati
دانشگاه فنی مهندسی اسفراین
دانشگاه آزاد اسلامی قوچان

سیدعقیل نسیمی | S. A. Nasimi
دانشگاه آزاد اسلای اسفراین
دانشگاه آزاد اسلامی قوچان


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5168-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات