این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۴۷۷-۴۸۴

عنوان فارسی بررسی موانع تحقیقات از دیدگاه دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۳۹۸: یک گزارش کوتاه
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: توسعه مداوم و پیشرفت در ابعاد مختلف زندگی افراد در کشور به ویژه نظام سلامت نیازمند توجه به تحقیق و موانع آن می‌باشد. لذا این پژوهش با هدف تعیین موانع انجام تحقیقات از دیدگاه دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد. مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی، 130 نفر از دانشجویان کارشناسی به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای در سال 1398 مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش­نامه‌ای شامل اطلاعات دموگرافیک، موانع شخصی و موانع سازمانی بود. پرسش­نامه به صورت خودگزارشی تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آزمون­های آماری t مستقل و آنالیز واریانس یک­طرفه تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 43/1±98/20 سال بود. در حیطه موانع شخصی، عدم آشنایی کافی با اصول و روش‌های آماری بیش‌ترین میانگین نمره را داشت (04/1±75/3). طولانی و زمان ‌بر بودن انجام پژوهش بیش‌ترین میانگین نمره را در حیطه سازمانی داشت (82/4±83/3). نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش آگاهی دانشجویان از روش تحقیق، ارتباط مناسب مسئولین با دانشجویان و  افزایش مشوق­های مادی و معنوی در جهت کاهش موانع تحقیقات ضروری به نظر می­رسد. واژه­های کلیدی: موانع تحقیقات، دیدگاه، دانشجویان کارشناسی، رفسنجان    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موانع تحقیقات، دیدگاه، دانشجویان کارشناسی، رفسنجان

عنوان انگلیسی Investigating the Research Barriers from the Perspective of Undergraduate Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2019: A Short Report
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Sustainable development and progress in different aspects of life of people in the country, especially the health system, requires attention to research and its barriers. Therefore, this study was conducted to determine the research barriers from the perspective of undergraduate students of Rafsanjan University of Medical Sciences. Materials and Methods: In this descriptive study, 130 undergraduate students were studied by stratified random sampling in 2019. Data collection tools comprised demographic, personal barriers, and organizational barriers. The questionnaire was completed as a self-report. Data were analyzed using descriptive statistics (frequency, percent, mean and standard deviation), independent t-test, and one-way analysis of variance. Results: The mean and standard deviation of age of students was 20.98±1.43. In the field of personal barriers, insufficient familiarity with statistical principles and methods had the highest mean score (3.75±1.04). The long and time consuming research had the highest mean score in the organizational field (3.83±4.82). Conclusion: The results of this study showed that increasing students' awareness of the research method, proper communication between officials and students, and increasing material and spiritual prosperity in order to reduce barriers to research seems necessary. Key words: Research barriers, Perspective, Undergraduate students, Rafsanjan Funding: This study was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.RUMS.REC.1398.025).   How to cite this article: Mahbobi rad M, Mobini Lotfabad M, Khodadadi H, Mazar L, Rezaeian M. Investigating the Research Barriers from the Perspective of Undergraduate Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2019: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 20 (4): 477-84. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Research barriers, Perspective, Undergraduate students, Rafsanjan

نویسندگان مقاله محمود محبوبی راد | M. Mahbobi rad
Rafsanjan University of Medical Sciences
علوم پزشکی رفسنجان

محمد مبینی لطف آباد | M. Mobini Lotfabad3
Rafsanjan University of Medical Sciences
علوم پزشکی رفسنجان

حسن خدادادی | H. Khodadadi
Rafsanjan University of Medical Sciences
علوم پزشکی رفسنجان

لبلی مازار | l. Mazare
Rafsanjan University of Medical Sciences
علوم پزشکی رفسنجان

محسن رضائیان | M. Rezaeian
Rafsanjan University of Medical Sciences
علوم پزشکی رفسنجان


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2018-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آمار و اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات